Tytuł pozycji:
Siła aromamarketingu. Wpływ zapachu na zachowania i opinie konsumentów
Z przeglądu literatury dotyczącej aromamarketingu wynika, że odpowiednio dobrane kompozycje zapachowe są według wielu naukowców i specjalistów od reklamy skuteczną metodą na pobudzenie emocji klienta i zmianę jego zachowania w miejscu sprzedaży. Celem przeprowadzonego badania było przetestowanie wpływu zapachu ambientowego na poznawcze i afektywne reakcje człowieka, a konkretnie określenie, jaki związek z podejmowaniem decyzji i opiniami konsumentów ma rozpylenie aromatu w sklepie odzieżowym. Wpływ zapachu sprawdzano za pomocą odpowiedzi z kwestionariusza stworzonego na potrzeby eksperymentu. Wśród ankietowanych przeważały pracujące kobiety w przedziale wiekowym od 25 do 35 lat. Wyniki uzyskane na grupie 210 osób świadczą na korzyść hipotezy mówiącej o pozytywnym oddziaływaniu zapachu na ocenę adekwatności cen produktów do ich jakości i chęć powrotu do sklepu. Omówione zostały również implikacje, ograniczenia i wnioski na przyszłość.
A review of the literature on aromamarketing shows that properly selected fragrance compositions are, according to many scientists and advertising professionals, an effective method to affect customer emotions and change his behavior at the point of sale. The aim of this study was to test the influence of ambient scent on consumer cognitive and affective responses, and specifically to determine what relationship with decision-making and consumers opinions has diffusing the aroma in a clothing store. The effect of scent was verified thanks to self-made questionnaire. Among the respondents dominated working women, ranging from 25 to 35 years. Results obtained on a group of 210 people testify in favor of the hypothesis about the positive impact of odors on sale and intention to revisit the store. Implications, limitations, and areas for future research are discussed.