Tytuł pozycji:
Współczesne wydawnictwa muzyczne dla dzieci
The aim of this study is to show the specifics of the situation of Polish music publishing, which in their offers have materials for children. The aim of the author was on the one hand to describe the modern market (and the historical circumstances of its current shape), on the other hand – to define the anticipated direction of development, associated primarily with the latest trends that are present in the whole publishing (or even: cultural) production. The study includes only those of the publishers who offer materials useful for professional music training. The work consists of three chapters. The first concerns the history of Polish music publishing - from the interwar period to the nineties of the twentieth century. The second chapter is about the contemporary publishing (as far as possible there are taken into account: information about the history, publishing’s contemporary profile, preferred repertoire and instruments, the editorial shape of publications etc.) The third chapter is an analytical one - selected examples of publications are discussed in terms of editorially-musicological (they come from the offer of three Polish publishers: Euterpe, Crescendo and Studio Bis). The study aim is also to emphasize changes that are present in the publishers thinking about the music score for children. There is abstract attached, which contains: examples from selected music scores, interview with the illustrator Małgorzata Flis and tabulation of survey results.
Niniejsza praca dąży do ukazania specyfiki sytuacji polskich wydawnictw muzycznych, które w swej ofercie posiadają materiały dla dzieci. Celem autorki stało się z jednej strony opisanie współczesnego rynku (oraz uwarunkowań historycznych jego obecnego kształtu) – wyszczególnienie najważniejszych podmiotów gospodarczych, z drugiej zaś – określenie przewidywanego kierunku rozwoju, związanego przede wszystkim z najnowszymi tendencjami obecnymi w całokształcie produkcji wydawniczej (czy wręcz: kulturowej). Praca obejmuje tylko i wyłącznie te spośród wydawnictw, które oferują materiały przydatne podczas profesjonalnego kształcenia muzycznego (pominięte zostają przykładowo oficyny publikujące materiały dla szkół ogólnokształcących). Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy dotyczy historii polskich wydawnictw muzycznych – od dwudziestolecia międzywojennego do lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Rozdział drugi poświęcony został współcześnie działającym oficynom (w miarę możliwości uwzględnione zostają informacje o historii oficyny, jej współczesnym profilu, preferowanym repertuarze i instrumentach, o kształcie edytorskim publikacji itd.) Rozdział trzeci ma charakter analityczny – wybrane publikacje omówione zostają pod kątem edytorsko-muzykologicznym (pochodzą z oferty trzech wydawnictw: Euterpe, Crescendo i Studio Bis). Praca ma na celu m.in. ukazanie zmian, które zaznaczają się coraz bardziej w myśleniu wydawców o materiałach nutowych dla najmłodszych. Całość uzupełnia abstrakt, który zawiera: kopie przykładowych stron edycji nutowych, przeprowadzony na potrzeby pracy wywiad z ilustratorką Małgorzatą Flis oraz zestawienie tabelaryczne wyników ankiet.