Tytuł pozycji:
The Myth, that hurts: the Individual and the City in the “Ferito a morte” by Raffaele La Capria
- Tytuł:
-
The Myth, that hurts: the Individual and the City in the “Ferito a morte” by Raffaele La Capria
Il mito che ferisce: L’individuo e la città nel romanzo “Ferito a morte” di Raffaele La Capria
Mit, który rani: jednostka i miasto w powieści „Śmiertelnie ranny” Raffaele La Caprii
- Autorzy:
-
Jegorow, Adam
- Słowa kluczowe:
-
Raffaele La Capria, Naples, myth, Mediterranean, geopoetics
Raffaele La Capria, Napoli, mito, Mediterraneo, geopoetica
Raffaele La Capria, Neapol, mit, Śródziemnomorze, geopoetyka
- Język:
-
włoski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In questa tesi viene analizzato il rapporto tra individuo e mondo rappresentato nel romanzo “Ferito a morte” di Raffaele La Capria. Visto il ruolo particolare che Napoli svolge nella produzione dello scrittore – come l'ambientazione del romanzo, nonché il fulcro della mitologia personale che insieme costituisce una visione originaria del Mediterraneo – nel primo capitolo è stato esaminato il mito del Mediterraneo: partendo dalle osservazioni preliminari sugli sviluppi del fenomeno, si è indagato la mitologia personale di La Capria, mettendo in risalto alcuni aspetti della geopoetica presenti nella sua scrittura. Le osservazioni sono state approfondite nel secondo capitolo tramite uno studio sul rapporto tra mondo mitico del romanzo e protagonista che, consapevole dell'assurdità esistenziale camusiana, volendo far fronte all'ambiente che lo circonda, finisce costretto a scappare. Le conclusioni forniscono una recapitolazione delle osservazioni precedenti, dove la particolare attenzione viene posta sull'ambiguità del mito Mediterraneo che, secondo La Capria, pur implicando una visione idillica del mondo, minaccia la libertà dell'individuo.
Przedmiotem pracy jest analiza relacji między jednostką a światem przedstawionym w powieści „Śmiertelnie ranny” Raffaele La Caprii. Zważywszy na rolę, jaką w jego twórczości odgrywa Neapol – miejsce akcji powieści oraz ośrodek mitologii personalnej autora, będącej oryginalną wizją świata śródziemnomorskiego – w pierwszym rozdziale omówiono mit Śródziemnomorza: wychodząc od ogólnych obserwacji dotyczących rozwoju zjawiska, poddano analizie mitologię personalną La Caprii ze zwróceniem uwagi na aspekty geopoetyki obecne w jego twórczości. Rozważania zostały uzupełnione w rozdziale drugim, będącym próbą opisania relacji między światem mitu przedstawionym w powieści i protagonistą, który, dostrzegając camusowski absurd egzystencji i podejmując walkę z otoczeniem, zostaje zmuszony do ucieczki. W podsumowaniu zebrano wcześniejsze obserwacje, podkreślając ambiwalentny charakter mitu Śródziemnomorza, który, zdaniem La Caprii, implikuje idylliczny obraz świata, a zarazem stanowi zagrożenie dla wolności jednostki.
The subject of the present thesis is the analysis of the relationship between the individual and the city in the “Ferito a morte” by Raffaele La Capria. Whereas Naples plays a substantial role in La Capria's writings, as the setting of the novel and the cornerstone of the personal mythology that represents an original view on the Mediterranean world, the first chapter provides an outline of visions of the Mediterranean myth. After some general observations concerning the phenomenon, the author proceeded to trace the writer's personal mythology, highlighting various aspects of geopoetics present in his oeuvre. The second chapter examines the relationship between the mythical setting of the novel and the protagonist, who, aware of the Camusian absurdity of life, prepared to cope with the world, is compelled to escape. The concluding paragraph reiterates the main points of the thesis and emphasizes an ambivalent aspect of the myth of the Mediterranean, which, according to La Capria, implies an idyllic image of the world and threatens the liberty of the individual as well.