Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"The Supposed Miracle, or Cracovians and Highlanders" by Jan Stefani: genesis and characteristics of the composition and its critical edition

Tytuł:
"The Supposed Miracle, or Cracovians and Highlanders" by Jan Stefani: genesis and characteristics of the composition and its critical edition
"Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale" Jana Stefaniego - geneza i charakterystyka kompozycji oraz wydanie krytyczne
Autorzy:
Kukla, Adam
Słowa kluczowe:
XVIII wiek, klasycyzm, opera, Jan Stefani, Wojciech Bogusławski, "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale"
18th century, classicism, opera, Jan Stefani, Wojciech Bogusławski, "The Supposed Miracle, or Cracovians and Highlanders”
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this thesis is the opera in two acts "The Supposed Miracle, or Cracovians and Highlanders” composed by Jan Stefani. This work, of which the first performance took place in 1794 in Warsaw, is important in the history of Polish opera stage, because of the references to folk music and a political situation of Polish-Lithuanian Commonwealth in the second half of the 18th century. Having noticed the absence of a comprehensive elaboration of opera on the publishing market, the author prepared a critical edition based on the autograph located in The Library, Museum and Archive of the Warsaw Music Society in Warsaw (2nd Volume). The work itself is discussed in the 2nd Chapter (1st Volume), in which the issue of the libretto written by Wojciech Bogusławski is raised, and in the 3rd Chapter containing the characteristics of the musical layer. The biography of Jan Stefani, of Czech origin, is presented in the 1st Chapter, where both his activities and creativity in capital have been described. The closing section of the 1st Volume is the Annex with Stefani's large compositional output (tables) and illustrations including fragments of four preserved manuscripts.

Przedmiotem niniejszej pracy jest dwuaktowa opera „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” autorstwa Jana Stefaniego. Utwór ten, którego prapremiera odbyła się w 1794 roku w Warszawie, stanowi ważne dzieło w historii polskiej sceny operowej z powodu odniesień do folkloru muzycznego i sytuacji politycznej Rzeczpospolitej Obojga Narodów w drugiej połowie XVIII wieku. Dostrzeżenie braku na rynku wydawniczym rzetelnego opracowania opery zaowocowało przygotowaniem wydania krytycznego autografu znajdującego się w Bibliotece, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego w Warszawie (Tom II). Omówienia dzieła autor dokonuje w Rozdziale 2. (Tom I), w którym poruszył problematykę libretta napisanego przez Wojciecha Bogusławskiego, oraz w Rozdziale 3. zawierającym charakterystykę warstwy muzycznej. Życiorys Jana Stefaniego, Czecha z pochodzenia, skoncentrowany na jego działalności i twórczości w stolicy został przedstawiony w Rozdziale 1. Zakończeniem Tomu I Historyczno-analitycznego jest Aneks, w którym umieszczono tabele prezentujące liczny dorobek kompozytorski oraz materiał ilustracyjny przedstawiający m.in. fragmenty czterech zachowanych autografów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies