Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Möten med den andra. Perspektiv på Medeamyten i modern svensk litteratur

Tytuł:
Möten med den andra. Perspektiv på Medeamyten i modern svensk litteratur
Spotkania z inną. Spojrzenie na mit Medei w szwedzkiej literaturze współczesnej
Meetings with the other. Perspective on the myth of Medea in modern Swedish literature
Autorzy:
Paździerko, Michalina
Słowa kluczowe:
myt, arketyp, motiv, genusvetenskap, feministisk kritik, Medea
mit, archetyp, motyw, gender studies, krytyka feministyczna, Medea
myth, archetype, motif, gender studies, feminist criticism, Medea
Język:
szwedzki
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Uppsatsen är en analys av Medeamyten i tre svenska texter: Willy Kyrklunds "Medea från Mbongo", Enel Melbergs "Medeas systrar" och Sara Stridsbergs "Medealand" utifrån tre av mytforskningens och litteraturvetenskapens centrala begrepp – motiv, arketyp och genus. Analysen utgår ifrån mytens mest kanoniska tolkning, Euripides "Medea", och undersöker i fortsättningen huruvida mytens motiviska, arketypiska och feministiska potential utnyttjas i svenska hypertexter. En relevant fråga utgör Medeas skildring som den andra – främling, jordgudinna, mörderska, kvinna som inte underkastar sig kvinnans beskärda lott i det patriarkala samhället.

The aim of this master thesis is to approach the myth of Medea in Swedish literary texts: Willy Kyrklund's "Medea från Mbongo", Enel Melberg's "Medeas systrar" and Sara Stridsberg's "Medealand" from the perspective of three research problems of myth theory – motif, archetype and gender studies. As a reference point the analyse takes the most canonical version of Medea myth, Euripides' "Medea", and examines whether contemporary Swedish authors make use of the stated potential. An essential question is Medea's portrayal as the other - stranger, earth goddess, murderess, woman who refuses to submit herself to the woman's lot in the patriarchal society.

Przedstawiona praca ma na celu analizę mitu Medei w trzech szwedzkich tekstach: "Medea från Mbongo" (Willy Kyrklund), "Medeas systrar" (Enel Melberg) oraz "Medealand" (Sara Stridsberg) z perspektywy trzech zagadnień teorii mitu – motywu, archetypu oraz problematyki płci. Za punkt odniesienia praca przyjmuje kanoniczne opracowanie mitu, "Medeę" Eurypidesa, oraz bada, czy stwierdzony potencjał mitu w zakresie tych trzech zagadnień został wykorzystany w szwedzkich hipertekstach. Istotną kwestią, jaka wyłania się z lektury tekstów, jest przedstawienie Medei jako innego – obcej, chtonicznej boginii, morderczyni, kobiety, która nie godzi się z losem narzuconym przez społeczeństwo patriarchalne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies