Tytuł pozycji:
Education and hobbies. Undertaken activities outside formal education as a source of development and education.
Moja praca została zainspirowana poprzez pasje młodych ludzi, ich zapał i zaangażowanie w podejmowaną działalność. Obserwując ich i słuchając dostrzegłam konieczność indywidualnego podejścia do każdej osoby, tak aby rzeczywiście móc wydobyć tkwiący w niej potencjał. Zrozumiałam, że zainteresowania mogą stanowić cenną podstawę dla edukacji i jej indywidualizacji. To właśnie z tego powodu postanowiłam w mojej pracy zbadać, w jaki sposób pasje młodych ludzi i podejmowana w ich ramach działalność poza edukacją formalną, może stanowić źródło rozwoju i edukacji. W pracy zostały przedstawione poglądy Howarda Gardnera dotyczące Inteligencji Wielorakich. Odnosząc się do nich chciałam zwrócić uwagę na indywidualne możliwości i potencjał, każdego z nas. Następnie, poprzez badania starałam się sprawdzić na ile może zostać on rozwinięty poprzez działania podejmowane w ramach pasji. Odwołuję się również do wyzwań współczesnego świata i ustanowionych w odniesieniu do nich Kompetencji Kluczowych. Unia Europejska poprzez ich ustanowienie zwróciła uwagę na konieczność zdobycia kompetencji i umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w dzisiejszym świecie. One także mogą być rozwijane poprzez pasje, co obrazują przeprowadzone badania. Wszystkie aspekty poruszane w części teoretycznej stanowią argumenty dla uwzględnienia potrzeby indywidualizacji kształcenia, podczas organizowania edukacji, a także wskazują na rosnącą rolę świadomego, własnego zarządzania swoją edukacją.Wyniki badań przekroczyły moje oczekiwania, wskazując na potencjał tkwiący w podejmowanych przez młodych ludzi aktywnościach i całkowicie indywidualny wpływ, jaki ona wywiera na rozwój konkretnych osób. Dla zobrazowania wyników w pracy odnoszę się do bezpośrednich cytatów z wypowiedzi moich respondentów.Przeprowadzone badania mogą wskazywać na cenne źródło jakim dla edukacji mogą być pasje młodych ludzi i ich działania. Łącząc edukację z naturalnymi zainteresowaniami umożliwiona zostaje nauka pozbawiona lęku i wypływająca z rzeczywistej wewnętrznej potrzeby uczniów. Nauka, która może stać się pasją.
My work is inspired by the passion of young people, their enthusiasm and commitment to the activity undertaken. Watching them and listening I saw a need for an individual approach to each person, so as to be able to obtain the potential inherent in them. I understood that interests may provide a valuable basis for education and its individualization. For this reason I decided in my work to explore how the passions of young people and undertake the framework of business outside formal education, can be a source of development and education.Watching them and listening I saw a need for an individual approach to each person, so actually be able to bring out the potential inherent in it. I understood that interest may provide a valuable basis for education and its individualization. It is precisely for this reason I decided in my work to explore how the passions of young people and undertaken in the framework of their business outside formal education, can be a source for the development and education. In thesis I presented the views of Howard Gardner referring Multiple Intelligences. Attributing to them, I wanted to draw attention of the individual capabilities and potential of each of us. Then, through research I tried to see how it can be developed through activities undertaken within the framework passion. I also refer to the challenges of the modern world and laid down with regard to these key competencies. The European Union through the establishment drew attention to the need to acquire competencies and skills necessary to function in today's world. They also can be developed through passion, as shown by studies carried out. All aspects addressed in the theoretical part are the arguments for taking into account the needs of individual pupils, the organization of education, and also shows the growing role of conscious, manage their own education.The test results exceeded my expectations, pointing out the potential of support activities young people and completely individual impact that it has developed of concrete people. To illustrate the results of work I refer to direct quotes from my respondents. The study may indicate a valuable resource for education which may passions of young people and their actions. Combining education with natural interests is to make possible fearless and flowing from a inner need of students. Science, which can become a passion.