Tytuł pozycji:
The situation of the Catholic Church in France during Napeleonic era.
Acquisition of rule by Napoleon Bonaparte and contemporary events still have a huge impact on the situation of the Catholic Church in France. The purpose of this paper is to show how the policy of Napoleon was pursued, for example, by his relations with the Holy See. The First Consul was very eager to stabilize the situation of the Catholic Church in France, maintain good relations with the Pope and at the same time strive for the realization of the principle of church and state independence. The signing of the concordat was supposed to help in achieving these goals. However, it should be noted, that the concordat was also beneficial for the Catholic Church and it significantly improved its situation in post-revolutionary state, the instance of which is the establishment of salaries for bishops or the introduction of religion into public schools. From a historical perspective concordat is still very important because some of its provisions are still in force in some areas of France. It has also served as a model for subsequent agreements with the Holy See.
Objęcie rządów przez Napoleona Bonaparte oraz ówczesne wydarzenia do dziś maja ogromny wpływ na sytuacje Kościoła Katolickiego we Francji. Celem niniejszej pracy jest ukazanie sposobu prowadzenia polityki Napoleona na przykładzie jego relacji ze Stolica Apostolską. Pierwszemu Konsulowi bardzo zależało na ustabilizowaniu sytuacji Kościoła Katolickiego w państwie francuskim, utrzymywaniu dobrych relacji z Papieżem a jednocześnie dążył do urzeczywistnienia zasady niezależności państwa od Kościoła. Podpisanie konkordatu miało pomóc w zrealizowaniu tych celów. Należy jednak podkreślić, iż konkordat był korzystny również dla Kościoła Katolickiego i znacznie poprawił on jego sytuacje w porewolucyjnym państwie. Jako przykłady można wymienić ustanowienie pensji dla biskupów czy też wprowadzenie religii do szkół państwowych. Z perspektywy historycznej konkordat ma nadal bardzo duże znaczenie ponieważ część z jego postanowień nadal obowiązuje na niektórych obszarach państwa francuskiego. Stanowił on również wzór dla późniejszych umów zawieranych ze Stolica Apostolską.