Tytuł pozycji:
Role of leadership in theatre management. Comparative analysis of the directorates of Henryk Jacek Schoen, Bartosz Szydłowski and Krzysztof Orzechowski
- Tytuł:
-
Role of leadership in theatre management. Comparative analysis of the directorates of Henryk Jacek Schoen, Bartosz Szydłowski and Krzysztof Orzechowski
Rola przywództwa w zarządzaniu instytucją teatralną. Analiza porównawcza dyrekcji Henryka Jacka Schoena, Bartosza Szydłowskiego oraz Krzysztofa Orzechowskiego
- Autorzy:
-
Woźniak, Bartosz
- Słowa kluczowe:
-
LEADERSHIP, THEATRE MANAGEMENT, THEATRE DIRECTOR, THEATRE, ACTION NET
PRZYWÓDZTWO, ZARZĄDZANIE TEATREM, DYREKTOR TEATRU, TEATR, SIEĆ DZIAŁAŃ
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study is to examine the role of leadership in management in public and artistic cultural institution: dramatic theatre. Work is divided into three chapters. First chapter focuses on the management process in theatre, with particular emphasis of its environment, organizational structure and functions of the director, describing also the mission of public theatre and the topic of theatre as an action net. Second chapter examines issues of leadership, authority, trust and responsibility of director in context of Gayle C. Avery’s theory on leadership paradigms and it’s meaning for theatre management. Thirtd chapter contains analysis of three expert interviews with directors of Krakow theatres: Henryk J. Schoen (Bagatela Theatre), Krzysztof Orzechowski (Juliusz Słowacki Theatre in Krakow) and Bartosz Szydłowski (Łaźnia Nowa Theatre). The results of presented research show that individual work experiences, education and other factors deeply affect the way of director’s considering himself as a leader. Whenever he uses leadership as an instrument, then it will be only an instrument. But when it’s understood as a creative activity, then it takes on the new meaning and starts to exert a strong influence on organizational reality of theatre.
Niniejsza praca ma na celu próbę odpowiedzi na pytanie o rolę przywództwa w zarządzaniu publiczną, artystyczną instytucją kultury: teatrem dramatycznym. Praca podzielona jest na trzy rozdziały, z czego pierwszy omawia proces zarządzania teatrem, ze szczególnym uwzględnieniem jego otoczenia, struktury organizacyjnej i funkcji dyrektora, a także porusza zagadnienie misji teatru publicznego oraz teatru jako sieci działań; rozdział drugi poświęcony jest zagadnieniu przywództwa, władzy, zaufania, odpowiedzialności i związków zarządzania z przywództwem, a także omówieniu teorii paradygmatów przywództwa autorstwa Gayle C. Avery w odniesieniu do zarządzania teatrem; rozdział trzeci poświęcony jest analizie pogłębionych wywiadów przeprowadzonych z dyrektorami trzech krakowskich teatrów: Henrykiem J. Schoenem (Teatr Bagatela), Krzysztofem Orzechowskim (Teatr im. Juliusza Słowackiego) i Bartoszem Szydłowskim (Teatr Łaźnia Nowa). Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na duże znaczenie indywidualnych doświadczeń zawodowych, edukacji i innych czynników na sposób, w jaki dyrektor konstruuje swoje rozumienie przywództwa. Jeżeli dyrektor rozumie przywództwo w sposób instrumentalny, pozostaje ono wyłącznie narzędziem zarządzania. Jeżeli rozumie je w sposób twórzy, przywództwo nabiera nowego znaczenia i zaczyna wywierać silny wpływ na rzeczywistość organizacyjną teatru.