Tytuł pozycji:
The beginning of direct cinemas at the turn of 50s and 60s
- Tytuł:
-
The beginning of direct cinemas at the turn of 50s and 60s
Początek kin bezpośrednich na przełomie lat 50. i 60.
- Autorzy:
-
Kościński, Jędrzej
- Słowa kluczowe:
-
film, cinema, direct cinema, direct cinemas, cinéma vérité,The Days Before Christmas, The Snowshoers, Primary, Chronicle of a Summer, The Lovely Month of May, Pour la suite du monde, Symbiopsychotaxiplasm, documentary, realism, reality, Michel Brault, Richard Leacock, Robert Drew, Wolf Koenig, Roman Kroitor, Terence Macartney-Filgate, D. A. Pennebaker, Pierre Perrault, William Greaves, Jean Rouch, Edgar Morin, Chris Marker, Pierre Lhomme
film, kino, kino bezpośrednie, kina bezpośrednie, direct cinema, cinéma vérité, The Days Before Christmas, Les Raquetteurs, Primary, Kronika jednego lata, Piękny maj, Pour la suite du monde, Symbiopsychotaxiplasm, film dokumentalny, realizm, rzeczywistość, Michel Brault, Richard Leacock, Robert Drew, Wolf Koenig, Roman Kroitor, Terence Macartney-Filgate, D. A. Pennebaker, Pierre Perrault, William Greaves, Jean Rouch, Edgar Morin, Chris Marker, Pierre Lhomme
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this thesis is to discern ways in which reality was treated in the documentaries at the turn of the 50s and 60s. First chapter skteches the context, in which the direct cinemas were born - it presents technological possibilities and documentarists' attitudes to reality before 1958. Second chapter focuses on observational approach, in which the filmmakers tried not to interfere with preexisting reality ("The Days Before Christmas", "The Snowshoers", "Primary"). Third chapter deals with creational approach, that is basing movies on interviews ("Chronicle of a Summer", "The Lovely Month of May"). Concluding, the author claims that all techniques and subjects (apart from movie diaries) were developed in the early phase of direct cinemas and subsequently could only be reworked in years to come.
Celem pracy jest ukazanie sposobów, w jakie na przełomie lat 50. i 60. nowatorsko ukazywano rzeczywistość w filmie dokumentalnym. W rozdziale pierwszym autor szkicuje kontekst, w jakim narodziły się kina bezpośrednie - prezentuje technologiczne możliwości i podejście do rzeczywistości przed rokiem 1958. Rozdział drugi skupia się na podejściu obserwacyjnym, w którym ekipa filmowa stara się nie ingerować w zastaną rzeczywistość (za przykład służą "The Days Before Christmas"," Les Raquetteurs" i "Primary"). W rozdziale trzecim autor zajmuje się podejściem kreacyjnym, w którym twórcy opierają się na wywiadach i wypowiedziach bohaterów ("Kronika jednego lata" i "Piękny maj"). W zakończeniu autor stwierdza, że wszystkie techniki i tematy kin bezpośrednich (z wyłączeniem dzienników filmowych) zostały wykształcone na przełomie lat 50. i 60., a w latach kolejnych mogły być jedynie przetwarzane.