Tytuł pozycji:
Narzędzia komunikacji z czytelnikiem na stronach web polskich bibliotek uczelnianych
Celem pracy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie narzędzia komunikacji z czytelnikami stosowane są na stronach web bibliotek uczelnianych oraz czy są one adekwatne do oczekiwań i zachowań użytkowników tych stron. W pracy użyto metody jakościowej, która pozwoliła na przeprowadzenia analizy zawartości 20 stron web polskich bibliotek uczelni publicznych. Wyniki zestawiono z badaniami ankietowymi, zrealizowanymi za pomocą metody ilościowej na grupie 100 użytkowników stron web bibliotek uczelnianych (studentów i absolwentów). Wynikiem pracy jest kompletna lista narzędzi komunikacji z czytelnikami na stronach web bibliotek oraz następujące wnioski: biblioteki stosują narzędzia komunikacji powszechnie stosowane w internecie oraz wykształciły swoje własne; większość czytelników odwiedza witryny bibliotek w celach informacyjnych (sprawdzenia dostępności zbiorów, znalezienia danych kontaktowych); pod względem funkcjonalności większość narzędzi spełnia oczekiwania użytkowników; ich forma jest często przestarzała; strony bibliotek nie stosują zasad architektury informacji, cechują się one chaosem; strony bibliotek podążają za zmieniającymi się trendami, jednak robią to z opóźnieniem.
An aim of thesis is to answer the question about which communication tools with the readers are used on Polish academic library’s websites and which communication tools are adequate to expectations and behaviors of the readers. In thesis was used a qualitative method to perform a content analysis of 20 Polish academic library’s websites. Results were compared with survey research of 100 users of Polish academic library’s websites. A thesis result is a complete list of communication tools with the readers on Polish academic library’s websites. Moreover in thesis was concluded that the libraries use communication tools which are common on the internet and use their own, specific tools. Most users visit library’s websites for informational purposes. A functionality of most tools meets the expectations of users. Often a tool’s form is outdated. Library’s websites do not use rules of information architecture. Library’s websites try to keep up with trends but they do it with delay.