Tytuł pozycji:
Vietnam po Vietnamie: Odkrywanie Sladow Pamięci Społecznej
W tej pracy, autor rozpatruje trzy różne wyobrażenia wojny w Wietnamie przedstawione w A Rumor of War (1977) Philipa Caputo, Dispatches (1990) Michaela Herra oraz The Things They Carried (1990) Tima O'Briena. Autorzy, o których mowa prezentują różne spojrzenia na ten temat, poczynając od romantycznych pobudek, które według Caputa doprowadziły do zaangażowania Stanów Zjednoczonych w konflikt wietnamski, poprzez literacki koszmar Herra opisujący okrucieństwa tej wojny, aż po ponowne przedstawienie wydarzeń w zbiorze opowiadań O'Briena. Każde z tych dzieł odnosi się do narodowego poczucia winy spowodowanego udziałem Amerykanów w tej kontrowersyjnej wojnie mającej miejsce w odległym rejonie świata. Autor bada metody opisu wydarzeń, poprzez które omawiani pisarze starali się podważyć wyobrażenie dwudziestego wieku jako złotego wieku Ameryki zdefiniowanego w artykule Henry'ego Luce'a. Autor dowodzi, że język użyty przez nich do zobrazowania wojny w Wietnamie odwzorowuje, w formie i stylu, brak wyczerpującej i akceptowanej w kulturze wersji wydarzeń.
In this thesis, the author examines three different depictions of the Vietnam War as represented in the literature of Philip Caputo’s A Rumor of War (1977), Michael Herr’s Dispatches (1977), and Tim O’Brien’s The Things They Carried (1990). The three writers under discussion have represented a spectrum of thought on the matter that ranges from Caputo’s Romantic cause, which led to American involvement in Vietnam, to Herr’s tragic nightmare, which recounts the horrific details of American military atrocities, to O’Brien’s imaginative re-presentation, which addresses America’s culpability for fighting an unpopular war in a remote part of the world. The author explores the ways in which each writer presents a version of events that seeks to fracture Henry Luce’s depiction of the 20th century as the “great American century”. The author argues that the language used to depict the conflict in the representation of the Vietnam War reflects in form and style the lack of a comprehensive and culturally accepted narrative of events.