Tytuł pozycji:
"Zmierzch czy renesans? Prasa codzienna w dobie Internetu"
The main aim of this thesis is to present situation of Polish newspaper industry, with a particular focus on paid daily newspapers, in the perspective of the development of the Internet. This work also discuss the phenomenon of convergence and electronic newspapers on the example of the most popular Polish paid daily newspapers.
Przedmiotem poniższej pracy jest sytuacja prasy drukowanej w dobie Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnopolskich dzienników płatnych, które w ostatnich latach odnotowały duże spadki sprzedaży egzemplarzy, a który to spadek dokonywał się równolegle z ekspansją Internetu. Praca ta pokrótce omawia dzieje prasy, wskazuje na znaczenie tego medium w kontekście rozwoju kultury i opinii publicznej. Szczególna uwaga zwrócona jest na moment w którym dokonało się pierwsze zetknięcie prasy tradycyjnej z Internetem, czyli pojawienie się pierwszych portali internetowych, prowadzonych przez redakcje gazet drukowanych. Omówiona została także aktualna sytuacja segmentu płatnych dzienników drukowanych oraz czytelnictwa tychże gazet w Polsce, co wskazało na fakt, iż największą popularnością cieszą się tzw. tabloidy, a dzienniki z segmentu prawno-biznesowych mają największy spośród wszystkich odsetek czytelników wydań prenumerowanych. Analiza porównawcza wyników sprzedaży z lat 1990-2016 jednoznacznie wskazała na spadającą liczbę zarówno nakładów dzienników płatnych oraz sprzedaży egzemplarzowej. Praca ta omawia także zjawiska wynikające ze wzajemnego oddziaływania na siebie prasy drukowanej i Internetu takie jak zjawisko konwergencji, które choć budzi obawy wydawców, to okazuje się być zjawiskiem perspektywicznym dla segmentu prasy codziennej, czego potwierdzeniem jest przytoczony w pracy przykład dziennika „The New York Times”, którego wydawca zdołał zachęcić czytelników do płacenia za treści w Internecie. Przedstawione zostały również możliwości, jakie daje Internet wydawcom prasy tradycyjnej, takie jak portale internetowe czy e-wydania, które otwierają przed tradycyjną prasą nowe drogi rozwoju i dotarcia do szerszego grona czytelników. W tym kontekście została przedstawiona sytuacja na rynku polskich e-wydań prasy codziennej, która pokazała, że tytuły posiadające sporą grupę czytelników wersji drukowanych nie cieszą się tak dużą popularnością jeśli chodzi o e-wydania. Analiza przeprowadzona na podstawie bada© Polskie Badanie Czytelnictwa wskazała, że choć stosunek czytelników do e-wydań prasy jest pozytywny to wciąż wielu z nich nie ma możliwości regularnego czytania prasy w tej formie, z czego można wnioskować, że całkowite przejście z wydań drukowanych na wersje elektroniczną nie ma większych szans na zaistnienie w ciągu najbliższych lat ponieważ wiązałoby się to z wykluczeniem informacyjnym osób, które nie są biegłe w posługiwaniu się nośnikami elektronicznymi, umożliwiającymi czytanie prasy w formie elektronicznej lub nie posiadają takowych urządzeń. Analiza porównawcza wersji mobilnej i drukowanej dziennika „Gazeta Wyborcza” wskazała na różnice w prezentacji treści w zależności od zastosowanego nośnika, jednocześnie ukazując zjawisko konwergencji prasy i Internetu w praktyce.