Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nowatorstwo Konstantego Stanisławskiego na podstawie wybranych dramatów Antoniego Czechowa.

The purpose of this study entitled “The novelty of Constantin Stanislavski on the basis of selected plays by Anton Chekhov” was to show the relationship between the playwright and his text, the director and the cast, whose main task is to recall the text to life on stage. The basis for these considerations were the works of Constantin Stanislavski "My Life in Art" and "An artist’s work” in which he presented methods for the creative work of the actor and the director - called Stanislavski’s system, and four plays of Anton Chekhov “The Seagull”, “Uncle Vanya”, “Three Sisters” and “The Cherry Orchard”. The results of the study were that theater can not exist without plays and the cooperation of Stanislavski and Chekhov is irrefutable proof.

Celem mojej pracy pt. Nowatorstwo Konstantego Stanisławskiego na podstawie wybranych dramatów Antoniego Czechowa jest ukazać związek pomiędzy dramaturgiem i jego tekstem, a reżyserem i aktorami, których głównym zadaniem jest przywołać ów tekst do życia na scenie. Podstawą do tych rozważań były dzieła Konstantego Stanisławskiego Moje życie w sztuce i Praca aktora nad sobą, w których przedstawił on metody dotyczące twórczej pracy aktora i reżysera nad sztuką – nazywane systemem Stanisławskiego, oraz cztery dramaty Antoniego Czechowa, uznawane powszechnie za największe jego dzieła, a mianowicie: Mewa (1896), Wujaszek Wania (1899), Trzy siostry (1901) oraz Wiśniowy sad (1904). W pierwszej części pracy skupię się na wybranych metodach z pierwszej części Pracy aktora nad sobą: I.1. Akcja sceniczna. Okoliczności założone i zadanie naczelne., I.2. Wyobraźnia i pamięć emocjonalna., I.3. Poczucie prawdy i przeświadczenie o niej., I.4. Kontakt i ich związku z wspomnianymi wyżej dramatami Czechowa. Metody te dotyczą sfery pracy aktora nad sobą w twórczym procesie przeżywania, jak określa to sam Stanisławski i mają ścisły związek z przygotowaniem psychicznym oraz emocjonalnym aktora do roli. Natomiast druga część pracy dotyczyć będzie wybranych metod opisanych w kolejnej części Pracy aktora…, które dotyczą już samego procesu realizacji scenicznej i zewnętrznego przygotowania aktora. Są to kolejno: II.1. Charakterystyczność., II.2. Perspektywa artysty i roli., II.3. Rozwój wyrazistości ciała i plastyka., II.4. Tempo-rytm. W pracy starałam się dowieść, że współpraca Stanisławskiego i Czechowa niewątpliwie przyniosła wiele korzyści: ich osiągnięcia są znane i cenione na całym świecie, a spuścizna, którą zostawili przyszłym pokoleniom stanowi inspirację dla wielu artystów w Polsce, Europie, a także na całym świecie. To wszystko świadczy zatem o tym, że istnieje nierozerwalny związek pomiędzy dramaturgią, a teatrem.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies