Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Odpowiedzialność za przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wśród dzieci w wieku szkolnym w Polsce.

Tytuł:
Odpowiedzialność za przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wśród dzieci w wieku szkolnym w Polsce.
Responsibility for countermeasure peer violence among children in school age in Poland
Autorzy:
Nowak, Aleksandra
Słowa kluczowe:
children, youth, school, violence, responsibility, government, prevention of violence
dzieci, młodzież, szkoła, przemoc, odpowiedzialność, rząd, prewencja przemocy,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Występowanie przemocy rówieśniczej wśród dzieci i młodzieży w wieku szkolnym stanowi istotny problem zdrowia publicznego zarówno w Europie jaki i w Polsce. Odpowiedzialność za przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej jest zadaniem statutowym samorządu i innych organów władzy państwowej. Skutki objawiające się zaraz po akcie przemocy lub w czasie odległym powodują zmiany w sferze somatycznej, poznawczej, emocjonalnej, behawioralnej i seksualnej doprowadzając do powstawania zachowań ryzykownych, nałogów i konfliktów z prawem. Cel pracy: Celem niniejszej pracy była analiza oraz ocena odpowiedzialności za bezpieczeństwo i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole w Polsce. Pytaniem badawczym było kto w Polsce jest odpowiedzialny za przeciwdziałanie przemocy uczniowskiej w szkole. Metoda: Aby cel, który został postawiony powyżej został osiągnięty dokonano poszukiwań i analizy aktów prawnych. W poszukiwaniach posłużono się internetowym systemem aktów prawnych. Do analizy wybrano 7 aktów prawnych odnoszących się do zjawisk współistniejących wraz z przemocą czyli alkoholizm i narkomania. Wyniki: Wybrane 7 aktów prawnych odnosiły się do odpowiedzialności za prewencje przemocy rówieśniczej instytucji i osób prawnych prowadzących postępowania w sprawach nieletnich czy zwalczania alkoholizmu i narkomani. Regulacje prawne poddane analizie to: 1.Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka z dnia 6 stycznia 2000 r. Dz. U. z dnia 31 stycznia 2000 r. Nr 6 poz. 69 z późn. zm. 2.Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Dz.U. 1991 nr 95 poz 425 z późn. zm. ( Dz.U. 2015 poz 2156)3.Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r Dz.U. 1982 nr 35 poz 228 4.Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230 5.Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r Dz.U. 2005 nr 179 poz 14856.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z dnia 18 sierpnia 2015 r. Dz.U. 2015 poz 12497.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 27 sierpnia 2012 r. Dz.U. 2012 poz 977 Mnogość działań profilaktycznych i interwencyjnych zwarta w artykułach prawnych polega na ciągłej współpracy wychowawców, pedagogów, rodziców, opiekunów, uczniów czy wychowanków. Istniejące prawo reguluje w dużej mierze niebezpieczne zachowania, niestety nie jest dostatecznie egzekwowane. Wnioski: W Polsce istnieją regulacje prawne w postaci ustaw i uchwalonych krajowych programów oraz rozporządzeń zajmujących się odpowiedzialnością rządu a szczególnie ministerstwa edukacji za prewencje przemocy rówieśniczej. Działania interwencyjne i profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli, wychowawców powinny być realizowane, aby zredukować problem przemocy na danym terenie i minimalizować czynniki ryzyka. Ważnym elementem jest wspieranie młodych ludzi podczas podejmowania życiowych decyzji oraz współpraca miedzy resortem oświaty i Policją, której brakuje. Ustawy i inne regulacje prawne wspierane są przez organizacje pozarządowe, przez realizację ogólnokrajowych kampanii. Przemoc, nadużywanie alkoholu i narkomania są zjawiskami współistniejącymi dlatego samorządy lokalne i szkoła powinny dbać o równy dostęp do programów profilaktycznych, ośrodków zajmujących się interwencjami kryzysowymi oraz placówkami konsultacji młodzieży, dzieci, rodziców, opiekunów. Uwagę należy zwrócić nie tylko na działania profilaktyczne i interwencyjne, ale również na konkretne, zamierzone egzekwowanie prawa oraz realizacje kampanii społecznych, które uświadamiają wielkość problemu i zmieniają normy i świadomość społeczeństwa.

Introduction: Bullying among children and young people at school age is a crucial public health problem in Europe and Poland as well. The responsibility for the prevention of bullying is a statutory task of self-government and other bodies of public authorities. The effects occurring after the act of violence or remote in time cause changes in spheres: somatic, cognitive, emotional, behavioral and sexual. It comes into new risky behaviors, addictions and conflicts with the law.Objective: The aim of the study was the analysis and assessment of responsibility for security and prevention of bulling at school in Poland. The research question was – who in Poland is responsible for preventing student violence at school.Method: There has been made lots of search and analysis of legal acts to achieve the purpose mentioned above. The search was made with use of online system of legal acts. For the analysis were used 7 selected legal acts which relate to the coexisting phenomenon’s of violence – alcoholism and drug addiction. Results: The 7 selected legal acts refer to such institutions as Children’s Ombudsman, Resort of education and Family Courts conducting to proceedings in juvenile cases or to combat alcoholism and drug addiction. The legal regulations which have been analyzed:1. The Law on Ombudsman for Children of 6 January 2000. Journal of Acts of 31 January 2000. No. 6, item. 69, as amended. d.2. The Education Act of 7 September 1991 No. 95, item. 425, as amended. d. (2015, item. 2156)3. Act on juvenile delinquency proceedings of 26 October 1982 No. 35, item. 2284. Act on education in sobriety and counteracting alcoholism of 26 October 1982 No. 35, item. 2305. The Law on Counteracting Drug Addiction of 29 July 2005 No. 179, item. 14856. Regulation of the Minister of National Education on the scope and forms of conduct in schools and the educational system of educational activity, education, information and prevention in order to prevent drug abuse on 18 August 2015 item. 12497. Regulation of the Minister of Education in the core curriculum and general education in particular types of schools of 27 August 2012 item. 977A multitude of preventive and intervention in articles legal compact is based on continuous cooperation of educators, teachers, parents, guardians, students and alumni. Existing law regulates largely unsafe behavior, unfortunately, they are not sufficiently enforced.Conclusion: In Poland there are law regulations in the form of resolutions and adopted national programs, and regulations dealing with the liability of the government – especially the Ministry of education for the prevention of bullying. Intervention and prevention aimed at students, teachers, educators should be implemented to reduce the problem of violence in the area and minimize risk factors. An important element is to support young people in making life decisions. Cooperation between the Ministry of Education and the Police which is missing – is important as well. Resolutions and other law regulations are supported by non-governmental organizations, by organizing of national campaigns. Violence, alcohol and drug abuse are coexisting phenomenon’s. Local governments and school should ensure equal access to prevention programs , crisis intervention centers, and consultancy institutions with young people, children, parents, careers. Attention must be paid not only to the preventive and intervention acts, but also to specific, intentional enforcement of law, and realization of social campaigns. – which show the size of the problem and change standards and public awareness.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies