Świat angielskich romansów średniowiecznych ukazuje postać młodego mężczyzny, które aspiruje do tytułu idealnego rycerza i dlatego wyrusza w podróż, która ma pomóc w pokonaniu kolejnych etapów tego rozwoju. Historie Sir Gawain and the Green Knight, Havelok the Dane oraz Bevis of Hampton ukazują takich właśnie rycerzy, którzy udają się w iście edukacyjną wyprawę, spotykając wyzwania wspierające ich rozwój ale niejednokrotnie podważające ich sławę. Należy bowiem pamiętać, że dobre imię, reputacja a także przywileje płynące z przynależności do tej grupy społecznej, nie są wcale oczywiste i pewne: każdy z bohaterów musi nieustannie i na nowo udowadniać swoją siłę, sprawność i wyjątkowość, gdziekolwiek się znajduje. Zadanie to wydaje się być trudniejsze, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że świat romansów średniowiecznych jest wypełniony elementami magii i zjawisk nadprzyrodzonych, które niewątpliwie w niego ingerują. Ponieważ współwystępują one w tej samej rzeczywistości gdzie kodeks i honor rycerski, dlatego też można zastanowić się nad ich naturą, oraz co ważniejsze, nad stopniem ich ingerencji na czyny rycerzy. Ta praca podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie, oraz pokazania, że ostatecznie Sir Gawain, Havelok jak i Bevis są godni tytułów rycerzy idealnych gdyż udowadniają swoją wartość i wyjątkowość poprzez własne czyny, które są odważne i wspaniałe bez względu na czynniki magiczne czy nadprzyrodzone.Pierwszy rozdział pracy to część teoretyczna, która przedstawia definicje i krótkie opisy poszczególnych pojęć, które są niezbędne do podjęcia dyskusji na temat angielskich romansów średniowiecznych, magii czy rycerskości. Kolejne trzy rozdziały skupiają się wyżej wymienionych pracach średniowiecznych poetów, którzy ukazują przygody mężczyzn wyróżnionych spośród swoich społeczności, przechodzących przez mnogość procesów i doświadczeń podczas osiągania różnych rodzajów dojrzałości; często zdarzenia te są niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla ich życia, szczególnie że ich źródłem są siły magiczne, lub niewytłumaczalne za pomocą ludzkiego rozumu.Ostatecznie, praca stara się pokazać, że magia i zjawiska nadprzyrodzone występujące w angielskich średniowiecznych romansach rycerskich nie pełnią funkcji ważniejszych niż same czyny rycerzy, gdyż to właśnie ich osobisty wkład stanowi o triumfie rycerskości w magicznym świecie.
The world of medieval English romances presents the picture of a knight who strives at becoming a chivalric hero, therefore setting on a quest in which he reaches the further stages of his development. The romances of Sir Gawain and the Green Knight, Havelok the Dane and Bevis of Hampton display the heroes who embark on such educational journeys and encounter adventures which enable their maturation but also pose a considerable threat to their reputation; it is important then to remember that the privileges the knighthood class enjoy, their fame and good names cannot be taken for granted: the heroes have to constantly prove their worth, prowess and excellence, earning the respect wherever they go. The task becomes particularly difficult considering the supernatural and magical notions which indispensably constitute the settings of the worlds they move around; magic and the supernatural coexist with the notions of chivalry and knighthood, provoking the question about their nature, which can prove treacherous or helpful, and most importantly the extent of their interference in the knights’ lives. The present work attempts to look at the question and show ultimately that Sir Gawain, Havelok the Dane as well as Bevis of Hampton prove their worth due to their fitness and uniqueness, regardless of the extent of magic and the supernatural.The first chapter tries to gather all the necessary definitions and divisions indispensable to commence with the discussion of medieval English romances, magic, and chivalry. Subsequent parts are focused on the three works of medieval poets who describe the adventures of Sir Gawain and the Green Knight, Havelok the Dane and Sir Bevis of Hampton, where the distinguished heroes carry out important missions and meet various adventures, gaining profitable and enriching experiences; very often these may be sources of the magical and supernatural elements to occur, in different ways in each of the romances. All in all, the analysis results in establishing that all the supernatural and magical constituents do not perform any decisive or vital parts in the knights’ lives; their excellence do not depend on these elements.