Tytuł pozycji:
Wojciech Gerson: twórczość wobec teorii
Praca dotyczy zależności pomiędzy twórczością pisarską a malarską Wojciecha Gersona (1831-1901). Zaprezentowano w niej stan badań, odnoszący się najpierw do tekstów, potem do obrazów artysty, a następnie na wybranych przykładach omówiono poglądy malarza dotyczące metod i celów malarstwa w obrębie twórczości historycznej i pejzażowej oraz stosunek artysty do impresjonizmu. W rozdziale „Twórczość wobec teorii” przedstawiono kilka obrazów, które charakteryzują realizowanie przez Gersona własnych poglądów teoretycznych. Praca kończy się wnioskiem o ścisłej zależności pomiędzy poglądami a twórczością malarską artysty oraz próbą wyjaśnienia jego negatywnego stosunku do nowych prądów w sztuce około roku 1900.
The thesis concerns the relationship between writings and painted work of Wojciech Gerson (1831-1901). It presents the state of research, referring first to his texts and then to artist’s paintings. Next on selected examples painter’s views on the methods and aims of painting within historical paintings and landscapes are discussed, and so is Gerson’s relationship to impressionism. In the chapter „His works in relation to his theory” some images are presented as examples of how Gerson put his own theoretical views into practice. The thesis ends with the conclusion that there was a close relationship between Gerson’s views and his works. The author also attempts to explain his negative attitude to the new trends in the art around 1900.