Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prawne aspekty ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce

Tytuł:
Prawne aspekty ochrony konkurencji i konsumentów w Polsce
Legal aspects of competition and consumer protection law in Poland
Autorzy:
Barszcz, Paula
Słowa kluczowe:
competition law, consumer protection, abuse of dominant position, prohibited agreements,
prawo konkurencji, ochrona konsumenta, nadużycie pozycji dominującej, zakazane porozumienia
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem niniejszej pracy jest dogłębna analiza prawnych mechanizmów, które mają na celu ochronę konkurencji i konsumentów w Polsce. Metodą badań, która została wykorzystana do napisania pracy jest przede wszystkim analiza przepisów ustawowych, a także literatury przedmiotu. W pracy zamieszczone są również odwołania do poglądów doktryny oraz orzecznictwa, gdyż bez tego niemożliwe byłoby zrozumienie złożonego problemu, jakim jest ochrona konkurencji i konsumentów. W pierwszym rozdziale znajdują się rozważania dotyczące istoty ochrony konkurencji oraz celu jaki mają spełniać regulacje ustawowe odnoszące się do tej materii. Odnajdziemy tutaj także rozważania dotyczące problemu z definicją najważniejszego pojęcia dla prawa antymonopolowego – czyli przedsiębiorcy. Kolejny rozdział dotyczy organów, które stoją na straży przestrzegania przepisów ochrony konkurencji i konsumentów. Zostały tutaj wymienione najważniejsze instytucje wraz ze wskazaniem ich najważniejszych kompetencji. Rozdział trzeci stanowi dogłębną analizę ustawowego zakazu praktyk ograniczających konkurencję. Przedstawia on wszelkie aspekty dotyczące porozumień ograniczających konkurencję oraz nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorcę. Czwarty rozdział poświęcony został koncentracji. Zostały tutaj dokładnie omówione przypadki, w których koncentracja może wpływać na konkurencję na rynku i kiedy jej zamiar podlega obowiązkowemu zgłoszeniu do Prezesa UOKiK.W piątym rozdziale, znajduje się opis postępowania przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zostały tutaj opisane zarówno instytucję wspólne dla wszystkich postępowań, jak i te, które są wyjątkowe dla każdego z nich. Statystyki, które zostały zawarte w tej części pracy wskazują na ilość spraw, które wpływają każdego roku do Prezesa UOKiK. W ostatniej części pracy została poruszona problematyka zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym.

The subject of this study is an in-depth analysis of legal mechanisms that are designed to protect both market competition and consumers in Poland. The test method used to write the following thesis is mostly an analysis of the applicable laws, as well as literature. The work also includs references to the doctrine and case law, without which it would be impossible to understand a complex problem, that is protection of market competition and consumers.The first chapter consists mostly of considerations on the nature of competition and the aim met by the statutory regulations relating to this matter. One will find here a discussion of the problem with the definition of the most important concepts for antitrust law - the entrepreneur.The next chapter focuses on the authorities that watch over the compliance with laws regulating market competition and consumer protection. Mentioned here are the most important institutions, together with an indication of their core competences.The third chapter constitutes of an in-depth analysis of the statutory prohibition of practices limiting the market competition. It presents every aspect that relates to agreements restricting market competition and the abuse of the dominant position by the entrepreneur.The fourth chapter is dedicated to concentration. Here, we have thoroughly discussed cases in which the concentration might affect competition on the market and when its intentions must be subjected to obligatory notification of the President of the UOKiK.The fifth chapter is a description of the proceedings before the President of the Office of Competition and Consumer Protection. Described herein are both institutions common to all dealings, as well as those unique for each of them. Statistics included in this part of the study indicate the number of issues that are being dealt with each year by the President of the UOKiK.The last part of the thesis is dealing with the issue connected to tackling the unfair competition and opposing dishonest market practices.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies