Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Folk music in polish theatre - based on Gusła performance of "Gardzienice" Centre for Theatre Practices.

Tytuł:
Folk music in polish theatre - based on Gusła performance of "Gardzienice" Centre for Theatre Practices.
Muzyka ludowa w polskim teatrze - na podstawie spektaklu Gusła Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice".
Autorzy:
Pamuła, Magdalena
Słowa kluczowe:
Kluczowe słowa: muzyka ludowa, pieśń, Wyprawy, teatr.
Key words for this thesis are: folk music, song, Expeditions, theatre.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” to tworzony i budowany przez Włodzimierza Staniewskiego teatrem eksperymentalny, antropologiczny i na wskroś muzyczny. Początkowo podstawę praktyki artystyczno-badawczej teatru stanowiły Wyprawy: realizowany od roku 1977 Projekt Wiejski był sięgnięciem do ludowej kultury. Stawała się ona źródłem inspiracji teatralnych. Zbierana wtedy muzyka ludowa podłożyła fundament pod działania artystyczne teatru we wczesnym okresie. Przedmiotem analizy niniejszej pracy jest warstwa muzyczna spektaklu Gusła (premiera w roku 1981), który sięgał do II, VI i I części Dziadów Adama Mickiewicza. To analityczne spojrzenie na warstwę muzyczną spektaklu, na którą składa się tradycja muzyki i pieśni ludowej, było możliwe dzięki archiwum teatru oraz wsparciu aktorów "Gardzienic”. Ostatecznym celem niniejszej pracy był zatem kompleksowy przegląd materiałów archiwalnych wokół spektaklu Gusła w reż. Włodzimierza Staniewskiego, a także pogłębione spojrzenie na specyfikę pieśni ludowej oraz jej modyfikacjach w kontekście teatralnym, widowiskowym, podczas wprowadzania jej na scenę. Ponadto, w pracy zawarto opis kolejnych Wypraw, a także wypowiedzi Włodzimierza Staniewskiego dotyczące praktyki artystyczno-badawczej teatru. Materiały te pokazują, w jaki sposób dziedzictwo kultury ludowej staje się źródłem w pracy nad obrazami scenicznymi.

The European Centre for Theatre Practices "Gardzienice", created and built by Wlodzimierz Staniewski, is experimental theater close related with anthropology and music. At the begining the primary form of artistic practice were Expeditions. The first project "Country Project" was started in 1977, and based on polish folk culture. Folk songs collected during Expeditions, become the foundation of artistic actions in that time. The subject of analysis of this work is theatrical performance "Gusła" - premiere in 1981 - based on II, VI and I part of Adam's Mickiewicz "Dziady". Archive of the theater and contact with the actors allowed to create a reliable base for research. The main issue of this study is to explore the archival material of performance "Gusła" (dir W. Staniewski), and analyzing the specifics of the song and its transformations in the spectacle. The work also includes specification of Expeditions, short "interviews" with Wlodzimierz Staniewski about research practices and artistic methods - which are the source of theatrical creations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies