Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Professional burnout among special education teachers.

Tytuł:
Professional burnout among special education teachers.
Zjawisko wypalenia zawodowego u nauczycieli szkół specjalnych.
Autorzy:
Durczyńska, Marta
Słowa kluczowe:
professional burnout, stress, teachers
wypalenie zawodowe, stres, nauczyciele
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to to answer the question whether there is a correlation between the areas of worklife and the various dimensions of burnout. Areas of worklife were evaluated on six scales workload, control, reward, community, fairness and values. While the dimensions of burnout include exhaustion, cynicism and professional inefficiency.In order to obtain a result, study was conducted on 75 special education teachers - 53 women and 23 men. They were employees of different age and seniority. 5 people from the group holds managerial positions. Respondents filled Maslach Burnout Inventory - General Survey, whose authors are Schaufeli, Leiter, Maslach and Jackson, 1996 and Areas of Worklife Survey, which was developed by Maslach and Leiter in 2004.Areas of worklife, which proved to be significant are workload and values. The first one explains the two components of burnout - exhaustion and cynicism. The second one - cynicism and professional inefficiency. Dimension that is explained the most by the independent variables is cynicism, then exhaustion and finally professional inefficiency.

Celem pracy była odpowiedź na pytanie czy istnieje zależność pomiędzy obszarami dopasowania jednostki do środowiska pracy a poszczególnymi wymiarami wypalenia zawodowego. Dopasowanie do środowiska było oceniane na sześciu skalach: obciążenie pracą, kontrola, nagrody, społeczność, sprawiedliwość oraz wartości. Natomiast wymiary wypalenia zawodowego to: wyczerpanie emocjonalne, cynizm i obniżone poczucie skuteczności.W celu uzyskania wyniku przeprowadzono badanie na 75 nauczycielach szkół specjalnych – 53 kobietach i 23 mężczyznach. Byli to pracownicy o różnym wieku i stażu pracy. 5 osób z grupy zajmowało stanowiska kierownicze. Osoby badane wypełniły Maslach Burnout Inventory – General Survey, którego autorami są Schaufeli, Leiter, Maslach i Jackson z roku 1996 oraz Areas of Worklife Survey, który został skonstruowany przez Maslach i Leitera w roku 2004.Obszary dopasowania jednostki do środowiska pracy, które okazały się istotne to obciążenie pracą i wartości. Pierwszy z nich wyjaśnia dwa komponenty wypalenia zawodowego – wyczerpanie emocjonalne oraz cynizm. Natomiast drugi cynizm oraz obniżenie poczucia skuteczności. Wymiarem w największym stopniu wyjaśnianym przez zmienne niezależne był cynizm, następnie wyczerpanie emocjonalne, a w najmniejszym obniżone poczucie skuteczności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies