Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ewolucja Systemu Autostrad w Stanach Zjednoczonych w latach 1945–1970 i Jej Wpływ na Transport Publiczny.

W tej pracy celem autora jest wyjaśnienie procesu, który zakończył się ustanowieniem Systemu Autostrad Stanowych poprzez zanalizowanie najważniejszych inwestycji drogowych zrealizowanych przez rząd federalny do 1956 roku oraz ich późniejszy wpływ na transport publiczny w kraju – w szczególności na sektor pociągów pasażerskich. Przez to praca ta zawiera opis i historię National Road, Lincoln Highway, Pennsylvania Turnpike i ALCAN Highway w dodatku do analizy pracy komisji rządowych i projektów polegających na zbieraniu danych, które umożliwiły powstanie tych dróg. Wpływ na transport publiczny zostanie przedstawiony jest na przykładzie pierwszej inwestycji prowadzącej tory kolejowe z jednego wybrzeża na drugie, Pacific Railway; następnie autor wspomina o wielkim kryzysie finansowym lat 30. XX wieku, zwiększonej popularności środków transportu publicznego w okresie II Wojny Światowej i problemów biznesu pociągów pasażerskich po uchwaleniu Federal Aid Highway Act z 1956 roku. Ww. analiza przeprowadzana jest na podstawie starannie wyselekcjonowanych źródeł akty prawne Kongresu Stanów Zjednoczonych, raporty, dane, artykuły, raporty armii, książki, a nawet broszury reklamowe samochodów. Wszystko po to, by zaprezentować jak drogi – na samym początku bardzo proste technologicznie i nieprzystosowane do rozwijającej się technologii pojazdów kołowych – wpłynęły na społeczne, ekonomiczne i technologiczne zmiany w amerykańskim społeczeństwie. Rozdział pierwszy wprowadza czytelnika w problem długich czasów podróży na wschodnim wybrzeżu na początku XIX wieku. Sprowadza także uwagę czytającego na opis projektów najważniejszych inwestycji drogowych wspieranych przez rząd federalny przed powstaniem programu Federal Highway Aid. Następnie wspomina o dwóch aktach prawnych powstałych po uchwaleniu ww. programu i o Mapie Pershinga – pierwszym kartograficznym planie międzystanowych autostrad.Rozdział drugi koncentruje się na pozostałych aktach prawnych z programu Federal Aid Highway, a dodatkowo prezentuje kilka projektów polegających na zbieraniu danych dot. użytkowania dróg przez kierowców w odpowiedzi na zwiększającą się popularność samochodów w USA. Wyjątkowa uwaga poświęcona została raportowi „Toll Roads and Free Roads” z 1939 roku, a jego wyniki zestawione z zaskakującym sukcesem płatnej autostrady Pennsylvania Turnpike. Następnie w pracy znajdziemy opis ALCAN Highway jako ważnego przedsięwzięcia w zakresie budowania dróg i pokonywania społecznych barier w społeczeństwie amerykańskim, przeprowadzonego w trakcie II Wojny Światowej. Dodatkowo, zamykając rozdział, autor zajmuje się Federal Aid Highway Act z 1944, wzrostu popularności zabudowy podmiejskiej po wojnie oraz Federal Aid Highway Act of 1956 wraz z aktami prawnymi poprzedzającymi jego utworzenie. Ostatecznie, rozdział trzeci zajmuje się projektem Pacific Railway i jego porównaniem do późniejszych inwestycji związanych z budowaniem dróg oraz z przejściem rządu federalnego do koncentrowania się na autostradach a nie na tworzeniu nowych połączeń pociągowych w XX wieku. Zaprezentowane będą przestarzałe praktyki biznesowe oraz niekorzystne ekonomiczne i społeczne zmiany w Stanach Zjednoczonych po wynalezieniu samochodów, ciężarówek i samolotów, w szczególności po II Wojnie Światowej.

In this thesis, the author’s goal is determining the road to establishing the National Interstate and Defense Highway System by analyzing the most important road investments made by the federal government prior to 1956 and the subsequent influence of said system on public transportation in the country – particularly on passenger train business. As such, this work contains the history and examination of National Road, Lincoln Highway, Pennsylvania Turnpike and ALCAN Highway in addition to analysis of several U.S. Congress acts pertaining to the establishment and evolution of Federal Aid Highway system alongside commissions and data gathering projects which made them possible. The influence on public transport consists of history of the first main coast–to–coast railway investment, the Pacific Railway, followed by the mention of Great Depression crisis, WWII–related transit ridership boom and post–Federal Aid Highway Act of 1956 struggles of passenger rail in the United States. The author carefully selected primary and secondary sources such as government legislative acts, reports, data, magazine articles, army reports, books and even car–related pamphlets in order to best flesh out how roads – at first crude and unrefined – influenced American social, economic and technological change. Chapter one introduces the reader to the problem of long travel times on the East Coast in the early XIX century. It also brings the most important federally assisted road projects from before the federal aid highway acts to the reader’s attention, along with the first two important pieces of legislation establishing the road–financing formulas and Pershing Map – the first official outline of interstate and defense highways. Chapter two focuses on subsequent federal aid highway acts along with several road studies, created in response to the boom of popularity of the automobile in the United States. Special attention was given to „Toll Roads and Free Roads” study of 1939, contrasted with the success of Pennsylvania Turnpike. Following that, ALCAN Highway was described as an important war–time effort in road building and bridging social gaps in American society, in addition to analysis of the Federal-Aid Highway Acts of 1944, suburban development post–war and Federal Aid Highway Act of 1956 along with Senate and House of Representatives acts preceding it. Finally, chapter three concentrates on Pacific Railway project and its similarities to expressway–building endeavors which came afterward and the attention of U.S. government shifting from railways to freeways in the XX century. Described will be the antiquated practices and unfavorable economic and social changes in American society and business following the introduction of automobile, trucks, and planes, especially post–WWII.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies