Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aspects of childhood development in Irish formation novels: The Country Girls by Edna O’Brien and The Dark by John McGahern

Tytuł:
Aspects of childhood development in Irish formation novels: The Country Girls by Edna O’Brien and The Dark by John McGahern
Oblicza dzieciństwa w irlandzkich powieściach opisujących rozwój młodzieńczy: The Country Girls Edny O’Brien i The Dark Johna McGaherna
Autorzy:
Krentowski, Paweł
Słowa kluczowe:
Irish Bildungsroman, Edna O'Brien, John McGahern
Irlandzkie Bildungsroman, Edna O'Brien, John McGahern
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca magisterska ma na celu zidentyfikowanie kluczowych elementów dzieciństwa głównych bohaterów powieści The Country Girls autorstwa Edny O’Brien i The Dark Johna McGaherna. Korzystając z okazji, że ci autorzy mają niespodziewanie wiele wspólnego, zarówno w swoich życiorysach prywatnych, jak i jako pisarze, umiejscawiam kluczowe elementy dzieciństwa bohaterów ich książek w kontekście historycznym wczesnych dekad XX-wiecznej Irlandii. Doprecyzowanie kontekstu historycznego pokazuje, jak problemy dotyczące całego społeczeństwa w tamtych czasach są odzwierciedlone na mniejszą skalę w życiu postaci The Country Girls i The Dark. Głównym celem tej pracy jest tylko identyfikacja kluczowych aspektów dzieciństwa bohaterów, które determinują ich przyszłe postawy życiowePierwszy rozdział skupia się na przedstawieniu gatunku literackiego, do którego zaliczane są analizowane książki, czyli bildungsroman. Ta część pracy zawiera także krótkie omówienie historycznej sytuacji Irlandii we wczesnych dekadach XX wieku, które jest potrzebne do rzeczywistego umiejscowienia analizowanych książek w czasie i przestrzeni. Drugi rozdział poświęcony jest analizie The Country Girls i The Dark. Dodatkowo zawiera on krótki przegląd życiorysów autorów i elementów biograficznych obecnych w ich pracach, by poprzeć teorię że The Country Girls i The Dark mogą zawierać w sobie krytykę problemów społecznych Irlandii z początków XX wieku. Ostatni rozdział stanowią konkluzje, które skupiają się na zidentifykowanych kluczowych aspektach dzieciństwa głównych bohaterów The Country Girls i The Dark oraz ich połączeniach z umiejscowionymi w kontekście historycznym autobiograficznymi inspiracjami autorów.

This thesis aims to determine the crucial elements present in the childhood development of the protagonists in The Country Girls by Edna O’Brien and The Dark by John McGahern. As both authors share a lot of similarities in their work and private lives, I am also going to set selected aspects of their protagonists’ childhood stories against the historical background of the early 20th century Ireland in order to highlight how social issues present in the Irish society at the time are reflected in the protagonists’ lives. Even though the main objective of this thesis is to simply identify the crucial aspects of childhood development in these novels, an attempt is also made, through consideration of the autobiographical inspirations of both O’Brien and McGahern, to draw parallels between real life and literary fiction and to point out possible directions for further research into the development of the 20th century Irish literary canon.The first chapter contains the analysis of bildungsroman, which is the genre that these particular novels are considered excellent examples of. This is followed by a brief overview of Irish political and socio-economic landscape of the first part of the 20th century, necessary for providing a broader context for the novels. The second chapter contains subject matter analysis to determine which components of childhood development were crucial for the protagonists in The Country Girls and The Dark. By comparing the lives of the authors and the lives of the characters, I suggest that the novels can be read as critiques of social issues present in early 20th century Ireland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies