Tytuł pozycji:
Youth magazine "Śmigło" as a form of civic education middle school students
Praca poświęcona jest analizie czasopisma młodzieżowego „Śmigło” jako formy edukacji obywatelskiej. Składa się ona z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej. W pierwszej części przedstawiona została problematyka edukacji obywatelskiej młodzieży w świetle literatury specjalistycznej. Część empiryczna natomiast, dotyczy badań własnych, opartych na analizie treści czasopisma młodzieżowego „Śmigło”. W pracy wyróżnionych jest pięć głównych rozdziałów, z których trzy pierwsze przedstawiają zagadnienia teoretyczne, a kolejne dwa to rozdziały metodologiczny i empiryczny. W rozdziale pierwszym wyjaśniono podstawowe pojęcia związane z ideą obywatelskości oraz wybrane koncepcje jej pojmowania i kształtowania się na przestrzeni wieków. Drugi rozdział dotyczy procesu edukacji obywatelskiej, jej form organizacyjnych oraz znaczenia dla rozwoju współczesnych społeczeństw. Rozdział ten zawiera również treści dotyczące tła historycznego edukacji obywatelskiej w Polsce oraz podstawowe pojęcia związane z omawianym zagadnieniem. W trzecim rozdziale przedstawiono charakterystykę gimnazjalistów i czasopiśmiennictwa młodzieżowego jako specyficznej formy dotarcia do młodych ludzi. W tym rozdziale zostały przedstawione także metody i formy pracy z młodzieżą w ramach edukacji obywatelskiej. Natomiast ostatnie dwa rozdziały poświęcone są zagadnieniom związanym z metodologią badań własnych i prezentacją wyników przeprowadzonej analizy treści.
Thesis is devoted to analysis of the youth magazine “Śmigło” as a form of civic education. Thesis consists of theoretical, methodological and empirical chapter. The first chapter presents problems connected with civic education of youth in the light of specialized literature. The empirical part concerns own research based on the analysis of the content of the youth magazine “Śmigło”. Thesis contains five main chapters of which the first three present theoretical issues and the next two chapters are methodological and empirical. The first chapter explains basic concepts related to the idea of citizenship and selected concepts of notion and development through the centuries. Second chapter refers to the process of civic education, its organizational forms and the importance of the development of modern societies. The second chapter also includes content about the historical background of civic education in Poland and the basic concepts related to the discussed issue. In the third chapter we present the characteristics of middle school students and periodicals as a specific form of reaching out to young people. It also provides methods and forms of work with young people through civic education. The last two chapters are devoted to issues related to their own research methodology and presentation of the results of the analysis of the content.