Tytuł pozycji:
Risky behaviors of junior high school students - condition, conditions and prevention on the example of the pupils of the Secondary School Gymnasium in Mystkowo
This work is about the topic of taking risky behaviors in adolescents in the Complex of Primary and Secondary Schools in Mystkow. These behaviors are related to pathology, morality, educational difficulties and any problems associated with it.The aim of the study was to investigate the scale of risky behaviors undertaken by junior high school students and then compare them with the results of other researchers. The research has highlighted the reaction of adolescents with risky behavior. The examined environment has additionally been evaluated as to whether these behaviors can be attractive to them. Respondents also answered questions about authority related to sports activities and extracurricular activities.From the surveys and researches conducted among junior high school students from the Complex of Primary and Secondary Schools in Mystkow, I conclude that third-graders have the greatest knowledge of the problem and consume alcoholic drugs. The analysis of the questionnaire results, after all, that alcohol is consumed occasionally. Middle school students say they did not drink alcohol in exchange for any gift, arguing that the negative impact on their health. Unfortunately, the situations in which alcohol comes into contact happen. In this case, positive behavior occurs mainly in girls. They replied that they would turn the attention of a minor to alcohol. A large number of people have admitted that violence is not a solution to the conflict. The sources of aggression are seen in the electronic media, the encouragement of peers, but also in situations related to the family and school environment. It should be noted that the majority of respondents did not indicate any authority as a pattern of behavior. Other people pointed to authorities from the sphere of sport or music.Parents and educators should first be aware of risky behaviors and seek to eliminate them. Their task should also be to make young people aware of what entanglement can entail and how great their impact on the body is. It is also important for adults to try to increase the value of young people and to improve their recognition skills. This will make it easier to eliminate risky behaviors, and the conscious and self-confident young people will be able to face the negative action themselves.
Praca ta jest o temacie podejmowania zachowań ryzykownych u młodzieży w Zespole Szkół Podstawowo-Gimnazjalnych w Mystkowie. Zachowania te dotyczą sfery patologii, moralności, trudności wychowawczych oraz wszelkich problemów z tym związanych.Celem pracy było zbadanie skali zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież klas gimnazjalnych a następnie zestawienie z wynikami innych badaczy. Przeprowadzone badania zwracają uwagę na reakcję młodzieży mających styczność z zachowaniami ryzykownymi. Badane środowisko dodatkowo zostało poddane ocenie na temat tego, czy zachowania te mogą być dla nich atrakcyjne. Ankietowani odpowiedzieli też na pytania dotyczące autorytetu, związane z aktywnością sportową oraz zajęciami pozalekcyjnymi.Z przeprowadzonych ankiet i podjętych badań wśród gimnazjalistów z Zespołu Szkół Podstawowo- Gimnazjalnych w Mystkowie wnioskuję, że uczniowie klas trzecich mają największą wiedzę o problemie oraz spożywają środki odurzające w postaci alkoholu. Z analizy ankiet wynika, mimo wszystko, że alkohol spożywany jest okazjonalnie. Gimnazjaliści stwierdzają, iż nie wypili by alkoholu w zamian za jakikolwiek prezent, argumentując to negatywnym wpływem na ich zdrowie. Niestety sytuacje w których dochodzi do styczności z alkoholem się zdarzają. W tym wypadku pozytywne zachowanie występuje głównie u dziewczyn. Odpowiedziały, że zwróciłyby uwagę niepełnoletniej osobie pijącej alkohol. Znaczna część osób przyznała, że przemoc nie jest rozwiązaniem konfliktu. Źródeł agresji upatruje się w mediach elektronicznych, zachęcie rówieśników, ale również w sytuacjach związanych ze środowiskiem rodzinnym oraz szkolnym. Zauważyć można, że większa część badanych nie wskazuje żadnego autorytetu jako wzorzec zachowania. Pozostałe osoby wskazały autorytety ze sfery sportu bądź muzyki.Rodzice oraz wychowawcy jako pierwsi powinni zauważyć zachowania ryzykowne oraz dążyć do ich eliminacji. Ich zadaniem powinno być również uświadomienie młodzieży z czym może wiązać się spożywanie środków odurzających oraz jak wielki wpływ ma to na ich organizm. Ważnym jest również to, by dorośli starali się zwiększyć poczucie wartości młodych ludzi oraz by sami doskonalili umiejętności rozpoznawcze. Dzięki temu stanie się łatwiejszym eliminowanie zachowań ryzykownych, a świadoma i pewna siebie młodzież będzie potrafiła sama stawić czoła negatywnym postępowaniu.