Tytuł pozycji:
Estetyka książki japońskiej.
Współcześnie książkę uważamy za nieodłączny element codzienności. Od dziecka jesteśmy zaznajomieni z jej wyglądem, charakterystyką i funkcjonalnością. Towarzyszy nam praktycznie przez całe życie – w szkole, na uniwersytecie, w domu i często również w pracy. Wydaje się, że jest to dobrze znany nam przedmiot, który nie skrywa przed żadnych tajemnic, mimo różnych dostępnych formatów i sposobów produkcji. Książka kojarzy się głównie z wiedzą i jej dalszym przekazywaniem, z nauką i możliwością rozwoju, z czasem jednak jednym z jej głównych celów stała się również rozrywka, realizowana poprzez komercyjne publikacje literackie. Celem mojej pracy jest wykazanie na przykładzie książki japońskiej i jej historii, że mimo obecnego we współczesnym procesie produkcji książek ujednolicenia procesów produkcyjnych oraz wyglądu publikacji, możemy wyróżnić charakterystyczne elementy kulturowej estetyki, której globalizacja i nowoczesna technologia nie są w stanie w pełni wykorzenić.
Nowadays book is considered to be an inherent part of everyday life. Since childhood we are acquainted with books appearence, characteristic and its functionality. Book is accompanying us through whole life - at school, at the university, at home, and very often also at work. It seems like it is a well known object, which cannot hold any secrets from us, despite a variety of available sizes and production methods. The book is associated mainly with knowledge and its further transmit, with science and the its development, altough sometimes one of its main goal is entertainment, accomplished through commercial literary publications.The goal of my thesis is to show on the example of the japanese book and its history, that despite present unification in book production process and its appearence we can distinguish characteristic elements of cultural aesthetics, which globalization and modern technology cannot fully uproot.