Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Korespondencja Jarosława Iwaszkiewicza i Andrzeja Wajdy jako dialog dwóch artystów

Tytuł:
Korespondencja Jarosława Iwaszkiewicza i Andrzeja Wajdy jako dialog dwóch artystów
The correspondence of Jarosław Iwaszkiewicz and Andrzej Wajda as a dialogue of two artists
Autorzy:
Niemczura, Maria
Słowa kluczowe:
korespondencja, dialog, artysta, Jarosław Iwaszkiewicz, Andrzej Wajda
correspondence, dialogue, artist, Jarosław Iwaszkiewicz, Andrzej Wajda
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy przedstawiono specyfikę artystycznego dialogu, prowadzonego przez pisarza Jarosława Iwaszkiewicza i reżysera Andrzeja Wajdę w ich wieloletniej korespondencji. Wprowadzając w sytuację rozmowy, scharakteryzowano pole współpracy obojga twórców: "Brzezinę", "Panny z Wilka", "Noc czerwcową" oraz "Tatarak". Analiza listów pozwoliła wyodrębnić dziewięć etapów ewolucji prowadzonego dialogu artystycznego: 1) zawiązanie dyskursu epistolograficznego i otwarcie się na porozumienie, 2) stabilizowanie dialogu, 3) wzmacnianie dialogu, 4) dojrzewanie dialogu do pełnego porozumienia, 5) dojrzały dialog – pełne porozumienie, 6) dojrzały dialog – Panny z Wilka, 7) moment przejściowy dialogu: "Panny z Wilka" – "Noc czerwcowa", 8) orzeźwiająca dialog "Noc czerwcowa", 9) zakończenie dialogu korespondencyjnego. Wymienione poziomy relacji były zdeterminowane przez aktualne artystyczne tematy i poświadczają właściwy życiu rozwój i zanik kontaktu.

The work presents the specificity of artistic correspondence between the writer – Jarosław Iwaszkiewicz and the director – Andrzej Wajda. Introducing to the context of the conversation, the field of artistic cooperation between both: writer and director were characterized: "Brzezina", "Panny z Wilka", "Noc czerwcowa" and "Tatarak". The analysis of the letters helped to distinguish 9 evolution stages of keeping artistic dialogue: 1) formation of an epistolographic discourse and opening up to agreement, 2) dialogue stabilization, 3) dialogue reinforcement, 4) maturation of dialogue to full agreement, 5) mature dialogue – full agreement, 6) mature dialogue – "Panny z Wilka", 7) dialogue transition period: "Panny z Wilka" – "Noc czerwcowa", 8) reviving "Noc czerwcowa", 9) termination of dialogue. Described stages of relationship between two artists were determined by actual artistic subjects and reflect real life contact development and its disappearance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies