Tytuł pozycji:
Toys and playtime of Roman children in light of archaeological and written sources
- Tytuł:
-
Toys and playtime of Roman children in light of archaeological and written sources
Zabawki i zabawa dzieci rzymskich w świetle źródeł archeologicznych i pisanych.
- Autorzy:
-
Kielar, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
children and childhood, roman toys, play, ancient Rome, child, ancient roman society
dzieci i dzieciństwo, zabawki rzymskie, zabawa, starożytny Rzym, dziecko, społeczeństwo rzymskie
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Children are the base of each society, it is particularly well seen when ancient ones are in concern. This topic was being brought to the light when it comes to Rome, but rarely in panoramic perspective, concentrating rather on graves and cemeteries. Because of that, presented thesis is trying to look at roman children and their childhood mainly through play. Although one can find references to written sources, roman family and law system, most important are objects define as toys and relics depicting children in their natural environment – that is when playing. Being concentrated on particular source material, creating toys’ classification but simultaneously making references to additional data, enables constructing layered depiction of first few years of roman children’s life as well as their social status. Inference is based on analyses of artifacts made for children to play, with assistance of osteological data, written sources and monuments of art.
Dzieci stanowią podstawę istnienia każdego społeczeństwa, a w przypadku społeczeństw starożytnych jest to szczególnie dobrze widoczne . Tematyka ta w stosunku do Rzymu była poruszana, lecz rzadko kiedy w sposób przekrojowy, koncentrując się raczej na kontekstach grobowych. Dlatego też niniejsza praca stanowi próbę spojrzenia na dzieci rzymskie oraz ich dzieciństwo, przede wszystkim od strony zabawy. Mimo, że w pracy pojawiają się odniesienia do źródeł pisanych, rodziny i prawa rzymskiego oraz pochówków, najistotniejszym materiałem źródłowym są zabawki oraz zabytki ukazujące dzieci w ich naturalnym środowisku – podczas zabawy. Dzięki skupieniu się na konkretnym materiale i stworzeniu klasyfikacji zabawek przy równoczesnym odniesieniu do źródeł dodatkowych,możliwe jest uzyskanie przekrojowego obrazu pierwszych lat życia dziecka i odpowiedź na pytania dotyczące jego pozycji społecznej. Wnioskowanie odbywa się na podstawie analizy zabytków przeznaczonych do zabawy przy wsparciu danych osteologicznych, materiałów źródłowych i zabytków szeroko pojmowanej sztuki.