Tytuł pozycji:
The Book of Sethe. Toni Morrison’s Beloved as a Black Woman’s Bible
- Tytuł:
-
The Book of Sethe. Toni Morrison’s Beloved as a Black Woman’s Bible
Księga Sethe. 'Umiłowana' Toni Morrison jako Biblia Czarnej Kobiety
- Autorzy:
-
Kwiecień, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
Toni Morrison, Beloved, slavery, morality, motherhood, Eden, Lilith, The Bible, Christ, Holy Trinity, unity, Song of Solomon
Toni Morrison, Umiłowana, niewolnictwo, moralność, macierzyństwo, Raj, Lilith, Pismo Święte, Chrystus, Trójca Święta, jedność, Pieśń nad Pieśniami
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W swojej książce “Umiłowana” Toni Morrison prezentuje swoim czytelnikom historię niewolnicy-uciekinierki imieniem Sethe, którą po latach nadal dręczą wspomnienia oraz nawiedza zamordowana córka. Podczas gdy książkę tę można czytać jako fikcję literacką opartą na prawdziwych wydarzeniach oraz odnajdywać w niej pytania na tematy takie jak moralność czy prawo, wielu krytyków znajduje również aluzje do mitów i wierzeń religijnych. Niniejsza praca skupia się na mitach i wierzeniach, które są dla czytelnika najbardziej widoczne, wskazując na ich wzajemne przeplatanie i uzupełnianie się. Morrison, zmieniając płeć znanych biblijnych, męskich bohaterów oraz używając zapomnianych postaci kobiecych, kreuje nowe wersje starych historii, ukazując swoim czytelnikom punkt widzenia kobiety. Poprzez użycie biblijnych motywów i konceptów, Morrison tworzy nową Ewangelię dla tych, którzy do tej pory pozostawali w cieniu.
Toni Morrison in her book Beloved presents a story of a runaway slave Sethe, who is haunted both by her past and her dead baby daughter. While the book might be read as a simple re-telling of a real story and present its readers with questions of morality and justice, many literary critics also find allusions towards various myths and religious beliefs. This paper addresses the most prominent ones, indicating how they interlace and complement each other, together creating new meanings and messages. With gender change of some of the well-known, male, biblical protagonists, and the usage of forgotten female ones, Morrison crafts new versions of old stories, showing her readers the woman’s point of view. Morrison uses biblical themes and ideas to create a new Gospel, dedicated to those still living in the shadows.