Tytuł pozycji:
Sense of self-control as a moderator of an impact of stereotype threat on a level of cognitive performance
We have to deal with stereotypes almost constantly in social reality. Despite some cognitive advantages, using stereotypes has also negative consequences. One of the most serious is related to a lowered level of cognitive performance as a result of activating a negative stereotype. This phenomenon is named stereotype threat. Some researchers suggest that lack of control over cognitive resources allocation may be responsible for cognitive decline. Studies have shown that the effect of stereotype threat on cognitive performance can be reduced among individuals with high self-control trait. In the present study, it was hypothesized that the enhancement of sense of self-control would have similar consequences. To verify this hypothesis, 248 middle school students were examined. Self-control was manipulated by a mindset priming procedure. The results showed that girls with a higher sense of self-control solved correctly more tasks. They also allocate more time to try to solve an unsolvable task.
Ze stereotypami spotykamy się niemal nieustannie podczas funkcjonowania w rzeczywistości społecznej. Pomimo pewnych zalet, dotyczących głównie sfery poznawczej, posługiwanie się stereotypami niesie za sobą również negatywne konsekwencje. Jedną z najpoważniejszych z nich jest obniżenie poziomu wykonania zadań poznawczych na skutek aktywizacji negatywnego stereotypu dotyczącego grupy, do której osoba należy. Zjawisko to jest określane jako zagrożenie stereotypem. Niektórzy badacze sugerują, że za obniżenie funkcjonowania poznawczego w obliczu zagrożenia stereotypem może być odpowiedzialny brak kontroli nad alokacją zasobów poznawczych podczas wykonywania zadania. Dotychczas przeprowadzone badania wykazały, że wpływ aktywizacji negatywnego stereotypu na poziom wykonania zadania poznawczego może być zmniejszany lub nawet całkowicie zniwelowany u osób, które cechują się wysokimi zdolnościami w zakresie kontroli własnych zachowań (samokontroli). W obecnym badaniu założono, że również sytuacyjne podwyższenie poczucia samokontroli u osób badanych będzie miało podobne konsekwencje. W celu weryfikacji tej hipotezy przebadano 248 uczniów gimnazjów. Poczuciem samokontroli manipulowano za pomocą techniki indukowania nastawienia poznawczego (mindset priming). Otrzymane wyniki potwierdziły hipotezę. Osoby o podwyższonym poczuciu samokontroli rozwiązywały poprawnie więcej zadań w porównaniu z osobami o neutralnym poczuciu samokontroli. Efekt ten był szczególnie widoczny w przypadku dziewczyn. Dodatkowo osoby, u których aktywizowano podwyższone poczucie samokontroli przeznaczały większą ilość czasu na próby rozwiązania zadania nierozwiązywalnego.