Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Treatment worse than disease? : diagnosis through the study of public higher education elites

Tytuł:
Treatment worse than disease? : diagnosis through the study of public higher education elites
Leczenie gorsze od choroby? : diagnoza kondycji polskiego szkolnictwa wyższego na podstawie badań elit polskich uczelni publicznych
Autorzy:
Shaw, Marta
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
qualitative research
governance
szkolnictwo wyższe
badania jakościowe
modele uczelni
science policy
uniwersytet
higher education
university
polityka naukowa
Język:
polski
ISBN, ISSN:
12310298
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/22136  Link otwiera się w nowym oknie
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/22136  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The public system of higher education in Poland is widely seen as “ill” – incompatible with the aims assumed by its stakeholders. There is agreement as to the existence of the problem, but no agreement on the diagnosis or courses of treatment. The diagnosis presented in this article is based on a two-year study of higher education elites – academic leaders and overnment policymakers. The author proposes that a possible cause of the “illness” can be understood through the medical term of polypragmasia – a situation when a sick patient consults different doctors who provide different diagnoses and prescribe different medications that produce undesirable interactions. The university is “sick” because the Ministry of Science and Higher Education and academic leaders give it different “diagnoses” and prescribe different “medications”. While academic leaders emphasize the role of the university in pursuing truth, policymakers see it primarily as an engine of economic growth. In effect, the aims pursued by academic leaders differ from those assumed in recent Polish legislation, and stimuli stemming from political channels encourage behaviors incompatible with the academic ethos. Research findings suggest three areas of potential synergy that could become turning points towards a self-transformation of Polish higher education: elite education, merit-based funding of academic research, and “soft skills.”

Finansowany z publicznych system kształcenia szkolnictwa wyższego w Polsce jest szeroko postrzegany jako „chory” – nie sprzyjający celom, jakie stawiają mu różnorodne grupy społeczne. Istnieje zgoda co do problemu, nie ma natomiast zgody co do diagnozy ani metod leczenia. Diagnoza przedstawiona w artykule oparta jest o dwuletnie badania elit szkolnictwa wyższego – władz uczelni i przedstawicieli rządu. Autorka stawia tezę, że jedną z możliwych przyczyn „choroby” ujmuje medyczne pojęcie polipragmazji – sytuacji, gdy chory pacjent konsultuje się jednocześnie z różnymi lekarzami, którzy stawiają różne diagnozy i przepisują różne leki, które wchodzą w niepożądane interakcje. Uniwersytet „choruje”, ponieważ Ministerstwo i władze akademickie aplikują mu odmienne „lekarstwa”. Podczas gdy władze akademickie podkreślają rolę uniwersytetu w dochodzeniu do prawdy, twórcy polityki naukowej widzą go przede wszystkim jako koło zamachowe gospodarki. Presja ze strony rządu wywołuje zachowania kompensacyjne środowisk akademickich polegające na obchodzeniu przepisów i tworzeniu pozorów. W efekcie, cele realizowane przez władze uczelni odbiegają od tych zakładanych w najnowszym polskim prawodawstwie, a bodźce płynące z instytucji politycznych zachęcają do zachowań sprzecznych z etosem akademickim. Z badań wynikają jednak trzy obszary potencjalnej synergii, które mogą stać się punktami zwrotnymi w stronę autotransformacji polskiego szkolnictwa wyższego: kształcenie elitarne, merytoryczne finansowanie badań naukowych, oraz kompetencje „miękkie”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies