Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Partesy żagańskie" ("Śpiewnik głogowski"). Characteristics of collection with special regard to local repertoire

Tytuł:
"Partesy żagańskie" ("Śpiewnik głogowski"). Characteristics of collection with special regard to local repertoire
"Partesy żagańskie" ("Śpiewnik głogowski"). Charakterystyka zbioru ze szczególnym uwzględnieniem repertuaru pochodzenia lokalnego
Autorzy:
Daniec, Zuzanna
Słowa kluczowe:
Partesy żagańskie, Śpiewnik głogowski, kodeks menzuralny, rękopis średniowieczny, Żagań
Partesy żagańskie, Śpiewnik głogowski, mensural codex, medieval manuscript, Żagań
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem niniejszej pracy są tzw. „Partesy żagańskie” – rękopis śląski, pochodzący z drugiej połowy XV wieku. We wcześniejszej literaturze zabytek ten określany jest najczęściej jako „Śpiewnik głogowski”. Za najprawdopodobniejsze miejsce jego powstania uznawany jest obecnie klasztor augustianów w Żaganiu, natomiast za jego przypuszczalnego skryptora – opat żagański, Martin Rinkenberg. „Partesy żagańskie” to kodeks menzuralny. Składa się on z trzech ksiąg głosowych („Discantus”, „Tenor” oraz „Contratenor”), stanowiąc tym samym jeden z pierwszych przykładów budowy partesowej. Mieszany repertuar zbioru obejmuje łącznie 292 kompozycje. Reprezentują one zarówno muzykę zachodnioeuropejską, jak i twórczość pochodzenia lokalnego.

The subject of the essay are "Partesy Żagańskie" - Silesian manuscript, dating from the second half of the 15th century. In earlier literature, this monument was most often referred to as the "Śpiewnik głogowski". The most propably place of its founding is the Augustinian monastery in Żagań, while its alleged scriptor - the Abbot Martin Rinkenberg. "Partesy żagańskie" is a mensural codex. It consists of three songbooks ("Discantus", "Tenor" and "Contratenor"), thus constituting one of the first examples of this building. The mixed repertoire of the collection includes 292 compositions. They represent both Western European music as well as local repertoire.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies