Tytuł pozycji:
New parties in Poland’s 2011 and 2015 parliamentary elections: the analysis of contributing factors to their electoral results
- Tytuł:
-
New parties in Poland’s 2011 and 2015 parliamentary elections: the analysis of contributing factors to their electoral results
Nowe partie w wyborach parlamentarnych w Polsce w latach 2011 i 2015: analiza czynników wpływających na ich wynik wyborczy
- Autorzy:
-
Krivonosova, Iuliia
- Słowa kluczowe:
-
nowe partie, wyniki wyborów, wybory, przywództwo partyjne, finansowanie kampanii wyborczej, ideologia
new parties, electoral results, elections, party leadership, campaign finance, ideology
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca magisterska jest poświęcona nowym partiom politycznym, które uczestniczyły w wyborach parlamentarnych w 2011 i 2015 roku w Polsce. Inspiracją do badania jest fakt, że wiele z tych partii weszło do parlamentu w wyniku ich pierwszych wyborów, podczas gdy w 2001 r. żadna nowa partie nie weszła do parlamentu. Głównymi pytaniami badawczymi są: „Co nowego proponują nowe partie w Polsce? Co przyczynia się do ich sukcesu wyborczego?” Dlatego też obiektem tych badań są nowe partie w Polsce, ich wyniki wyborcze i czynniki, które mogą przyczynić się do sukcesu wyborczego. Badania nie określą jednoznacznie wszystkich powodów sukcesu nowych partii, ale raczej dostarczają szczegółowej analizy i porównania czynników przyczyniających się do ich sukcesu, które uważa się za najważniejsze w literaturze. W badaniach brano pod uwagę następujące ogólne czynniki: przywództwo partii, „nowość” kandydatów partii, zasoby finansowe, ideologia. W toku badań okazało się, że szczegółowe czynniki najistotniejsze dla sukcesu wyborczego nowej partii to finansowanie kampanii, poziom zaufania do lidera partii oraz różnice ideologiczne w stosunku do innych ugrupowań.
This thesis is devoted to new parties which participated in 2011 and 2015 parliamentary elections in Poland. The puzzle of this research arises from the fact that many of these parties have entered the Parliament after their very first elections, while previously no new parties had entered the Parliament since 2001. The main research questions are “What is new about new parties in Poland? What contributes to new parties’ electoral success?” Therefore, the objective of this research is the new parties in Poland, their electoral results and factors which can contribute to the electoral success. The research does not name literally all reasons for new parties’ success, but rather provides a detailed analysis and comparison of contributing factors, which are claimed to be the most important for a party success in the literature. The following factors are considered in this research: party leadership, “newness” of party candidates, financial resources, ideology. All chosen factors considered, what appears to matter for electoral success of a new party is the campaign finance, the level of trust in a party leader, presence of a signature issue and distinguishable from other parties’ ideology.