Tytuł pozycji:
Liquidity management in airline industry
Tematem niniejszej pracy jest zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwach branży lotniczej. Cel pracy to zbadanie poziomu płynności finansowej trzech europejskich linii lotniczych, wykazanie przyczyn różnic w poziomach płynności, a także określenie rodzaju strategii zarządzania kapitałem obrotowym w badanych przedsiębiorstwach i przyczyn ich stosowania. W pierwszej części pracy zdefiniowane zostało pojęcie płynności finansowej, opisano metody pomiaru płynności finansowej, a także znaczenie zarządzania kapitałem obrotowym i planowania finansowego w zarządzaniu płynnością. Druga część pracy opisuje dostępne narzędzia wspierające przedsiębiorstwo w zarządzaniu płynnością. Trzecia część opracowania to analiza wskaźnikowa płynności finansowej linii lotniczych Lufthansa, Iberia i PLL LOT. Analiza wykazała, że poziom płynności finansowej badanych linii jest niższy od uznawanego za bezpieczny a kapitał obrotowy we wszystkich przypadkach ma wartość ujemną. Struktura majątku, a co za tym idzie płynność finansowa badanych linii lotniczych jest silnie uwarunkowana rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej.
The subject of this thesis is liquidity management in airline industry. The purpose of the paper is to analyze liquidity levels in three European airlines, point out differences in liquidity ratios among analyzed companies and the reasons behind it, as well as define type of working capital management strategies implemented in those companies and evaluate their accuracy. First chapter of the thesis explains essence of company liquidity, describes financial ratios used as a measurement of liquidity, explains role of working capital management and financial planning in liquidity management. Second chapter focuses on liquidity management tools. Third part is an analysis of liquidity ratios of Lufthansa, Iberia and PLL LOT airlines. The study has shown that all examined companies show liquidity levels below values considered as safe and their working capital is negative. Asset and liabilities structure and in consequence liquidity of those companies is strongly affected by the nature of their business.