Tytuł pozycji:
Pozycja drugich izb w pozaeuropejskich ustrojach federalnych na przykładzie Australii, Indii i Nigerii
- Tytuł:
-
Pozycja drugich izb w pozaeuropejskich ustrojach federalnych na przykładzie Australii, Indii i Nigerii
Position of the Second Chambers in non-European Federal States. Case studies: Australia, India and Nigeria.
- Autorzy:
-
Topór, Paweł
- Słowa kluczowe:
-
druga izba, Australia, Nigeria, Indie, federalizm, bikameralizm
second chamber, Australia, India, Nigeria, federalism, bicameralism
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this paper is to analyse institutional position of the second chambers in non-European federal states, which all were in the past British colonies – namely in Australia, India and Nigeria. In order to do so, Author had focused on four general principles, which can evidence of institutional position of the second chambers in every aforementioned country. Those four criteria are: electoral system for the two chambers of the parliament; position of chambers in a legislative procedure and in a budget bill procedure; role of the chambers in an amendment process of the constitution; political practice of the second chambers and, to some degree, of the parliament as a whole. Moreover, the Author tries to define the general model of bicameralism adopted in each case.
Celem niniejszej pracy jest próba oceny pozycji ustrojowej izb drugich w pozaeuropejskich państwach federalnych, które posiadają historyczne epizody podległości kolonialnej względem Zjednoczonego Królestwa – są to Australia, Indie i Nigeria. Aby zrealizować założenie przyświecające tej pracy, Autor skupił się na czterech kryteriach, które mogą świadczą o pozycji instytucjonalnej drugich izb we wspomnianych wyżej państwach: systemie wyborczym stosowanym do dwóch izb; udziale izb w procedurze ustawodawczej, z uwzględnieniem procedury uchwalania ustawy budżetowej; udziale dwóch izb w procesie zmiany konstytucji; oraz w pewnej mierze na praktyce funkcjonowania izb drugich, jak i całego parlamentu. Ponadto, Autor stara się określić ogólny model bikameralizmu przyjęty w każdym z wymienionych państw.