Tytuł pozycji:
Grotowski i Jarocki: reinterpretacja Księcia Niezłomnego i Życie jest snem Pedro Calderóna de la Barca w czasach PRL-u
- Tytuł:
-
Grotowski i Jarocki: reinterpretacja Księcia Niezłomnego i Życie jest snem Pedro Calderóna de la Barca w czasach PRL-u
Grotowski and Jarocki: reinterpretation of The Constant Prince and Life Is a Dream by Pedro Calderón de la Barca in the Communist Poland
Grotowski y Jarocki: la reinterpretación de El príncipe constante y La vida es sueño de Pedro Calderón de la Barca en los tiempos del régimen comunista en Polonia
- Autorzy:
-
Marmuszewska, Barbara
- Słowa kluczowe:
-
Jerzy Grotowski, Jerzy Jarocki, "El príncipe constante", "La vida es sueño", el espectáculo, la reinterpretación
Jerzy Grotowski, Jerzy Jarocki, "Książę Niezłomny", "Życie jest snem", spektakl, reinterpretacja
Jerzy Grotowski, Jerzy Jarocki, "The Constant Prince," "Life Is a Dream", stage adaptation, reinterpretation
- Język:
-
hiszpański
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
El objetivo del trabajo es hacer un análisis comparativo de dos espectáculos: "El príncipe constante" (1965) de Jerzy Grotowski y "La vida es sueño" (1983) de Jerzy Jarocki, basados en los dramas de Calderón de la Barca que llevan los mismos títulos, para demostrar cómo y a través de cuáles recursos teatrales los famosos directores polacos reinterpretaron las obras calderonianas en los tiempos del régimen comunista en Polonia. El trabajo revela influencias recíprocas entre el mundo teatral y político, demostrando que el propósito del teatro en aquel período fue sanar el público y reformar la sociedad polaca.
The purpose of this thesis is the comparative analysis of two stage adaptations: "The Constant Prince" by Jerzy Grotowski (1965) and "Life Is a Dream" by Jerzy Jarocki (1983), based on dramas of Pedro Calderon de la Barca with the same titles, and presenting how those famous Polish directors reinterpreted, with the help of theatrical means, Calderon’s plays in Poland under the communist regime. The paper shows the mutual influence of the worlds of theatre and politics, and points to the fact that the main objective of theatre at that time was rehabilitation of the audience and contributing to the reform of the Polish society.
Celem pracy jest analiza porównawcza dwóch spektakli: "Księcia Niezłomnego" Jerzego Grotowskiego (1965) i "Życie jest snem" Jerzego Jarockiego (1983), opartych na dramatach Pedro Calderóna de la Barca o tych samych tytułach, ukazująca w jaki sposób i za pomocą jakich środków teatralnych ci słynni polscy reżyserzy zreinterpretowali dzieła Calderóna w czasach PRL-u. Praca przedstawia wzajemne odziaływania świata teatru i polityki, ukazując że zadaniem teatru w tamtym okresie było uzdrowienie publiczności i przyczynienie się do reformy polskiego społeczeństwa.