Tytuł pozycji:
Wrażenia sensualne w prozie podróżniczej Izabeli Czajki Stachowicz
Analizując jedynie trzy książki autorstwa Izabeli Czajki Stachowicz znajdujemy mnóstwo przykładów ukazujących niezwykłą wrażliwość zmysłową, która odzwierciedlała się w sposobie pisania i prowadzenia narracji. Skupiłam się przede wszystkim na zapamiętanych przez Czajkę z przeszłości wrażeniach, przemyśleniach czy związanych z danymi sytuacjami skojarzeniach, które zostały przedstawione wraz w wykorzystaniem zmysłów. Czajka widzi, dotyka, słyszy, czuje. Uczestnictwo każdego ze zmysłów sprawia, że wspominane przez nią rzeczy stają się nie tyle wyjątkowe, ale bardzo wyeksponowane i intensywne same w sobie, co przyczyniło się również do tego, że Czajka jest wstanie tak dokładnie je opisywać nawet po wielu latach. Książki, na których zdecydowałam się bazować, opisują podróże, które miały miejsce w różnych etapach jej życia: pierwsze wyjazdy, kiedy dopiero poznawała świat i zbierała doświadczenie (np. Paryż), kolejne, które były albo poznawaniem odległych zakątków (egzotyka), albo ponownym pojawieniem się we wcześniej odwiedzonych już miejscach lub ostanie, które odbywały się w okresie jej starości. Opisy skonstruowane w ten sposób wydają się być pełniejsze, nie pozwalające przy tym na dowolne interpretacje z naszej strony. W przypadku Czajki spisane wspomnienia po latach nie uległy kulminacji: jeśli opowiada o jakimś wydarzeniu to tylko w kontekście minionego czasu, nie występuje tutaj nawarstwienie wspomnień. Wszystko, co zostało opisane jest klarowne i niezmącone. Taki zabieg określiłam jako jej własną filozofię pamięci.
Analyzing only three books by Izabella Czajka Stachowicz, we find many samples, that show her unusual sensibility in the way of writing and narration. The participation of each of the senses makes the things mentioned by her not only unique but also very intense. It contributed to her ability to describe them so many years later. The books, that I have chosen, describe travels, that took place in different stages of her life. The descriptions are made in the way, that don't allow us to iterpret them too freely. Everything was properly classified and contained all the components. I would like to emphasize two things, that were confirmed during my analysis: her memoris wer not cumulating over the years (if she talks about an event, it is only in the past. There aren't any build up memories). And everything is described clearly and in undisturbed way. I have named that process "her own philosophy of memory".