Tytuł pozycji:
Koncepcja „męstwa bycia w filozofii religii Paula Tillicha
- Tytuł:
-
Koncepcja „męstwa bycia w filozofii religii Paula Tillicha
The concept of „the Courage to Be” in Paul Tillich’s philosophy of religion
- Autorzy:
-
Świgoń, Dominika
- Słowa kluczowe:
-
„the Courage to Be”, affirmation, existence, „ontological anxiety”, nonbeing, „theonomy”, transcendence, „ultimate concern”, „absolute faith”
„męstwo bycia”, afirmacja, egzystencja, „lęk ontologiczny”, niebyt, „teonomia”, transcendencja, „troska ostateczna”, „wiara absolutna”
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The master’s thesis aims to present and discuss Paul Tillich’s concept of „the Courage to Be” in the context of his anthropology and philosophy of religion. The thesis also takes into account the „mood” of the epoch in which the thinker came to live and created. It consists of contemporary historical events and problems encountered in philosophical considering. The thesis is based on the works The Courage to Be and Polish-language studies devoted to Tillich’s philosophy and theology. To draw conclusions from the selected source material a hermeneutic analytical method has been used. The master’s thesis consists of three parts. The first part presents the methodology and basic assumptions of Tillich’s philosophy. The second part carries out the right subject of thesis, which is the concept of „the Courage to Be” The author starts with presenting philosophical genesis of the notion of „the Courage to Be” which relates to the theory of „ontological anxiety”. Then she shows the dynamics between categories of „individualization” and „participation” in Tillich’s philosophy ending with pointing out notion of „the Courage to Be” as an „absolute faith”. The third part of the thesis is aimed at summarizing andindicating the possibilities and limitations of the concept proposed by P. Tillich.
Niniejsza praca magisterska ma na celu przedstawienie i omówienie koncepcji „męstwa bycia” Paula Tillicha w kontekście jego antropologii oraz filozofii religii. W pracy zostaje uwzględniony również „nastrój” epoki w jakiej przyszło żyć i tworzyć myślicielowi, na co składają się ówczesne wydarzenia historyczne oraz problemy napotykane w myśleniu filozoficznym. Praca została napisana na podstawie dzieła pt.: Męstwo bycia oraz głównie polskojęzycznych opracowań filozofii i teologii P. Tillicha. Podczas wyciągania wniosków z materiałów źródłowych posłużono się metodą analityczno-hermeneutyczną. Praca składa się z trzech części. Pierwsza część pracy przedstawia metodologię oraz podstawowe założenia filozofii P. Tillicha. Druga część realizuje właściwy temat pracy, jakim jest koncepcja „męstwa bycia”; począwszy od zaprezentowania filozoficznej genezy pojęcia „męstwa”, poprzez przedstawienie autorskiej teorii lęku oraz ukazanie dynamiki pomiędzy kategorią „uczestnictwa” i „indywidualizacji” w filozofii P. Tillicha, kończąc na ukazaniu męstwa jako „wiary absolutnej”. Trzecia i ostatnia część pracy ma na celu podsumowanie przeprowadzonych dociekań i wskazanie możliwości i ograniczeń koncepcji zaproponowanej przez P. Tillicha.