Tytuł pozycji:
Rehabilitacja dziecka z zespołem Moebiusa oraz zaburzeniami autystycznymi
Wstęp: Sekwencja Moebiusa to zespół wielu wrodzonych wad, które wymagająkompleksowego interdyscyplinarnego leczenia. Całkowite porażenie nerwu twarzowegoniesie za sobą ogromne konsekwencje w postaci utraty możliwości ekspresji emocji, zaburzeńsensorycznych i ankylozy stawów skroniowo-żuchwowych. Choroba powoduje liczneproblemy natury psychicznej utrudniające funkcjonowanie w życiu codziennym. Jednymz zaburzeń neurorozwojowych powodujących barierę w komunikacji oraz trudnościw z achowaniu jest autyzm. Wiele teorii dotyczących patomechanizmu autyzmu sprawia,iż temat zaburzenia jest kontrowersyjny i wciąż intensywnie badany przez naukowców.Cel pracy: Celem pracy jest przedstawienie postępowania fizjoterapeutycznego u dzieckaz zespołem Moebiusa.Materiał i metody: Praca posiada charakter kazuistyczny. W pierwszej części pracyumieszczony został opis zespołu Moebiusa zawierający anatomię nerwu twarzowego,patogenezę, przebieg choroby oraz możliwości leczenia jak i również związek sekwencjiMoebiusa z występowaniem autyzmu. W dalszej kolejności została przedstawionaepidemiologia, etiopatogeneza, diagnostyka, objawy oraz leczenie autyzmu. Druga częśćpracy to opis przypadku 18 miesięcznej dziewczynki chorej na zespół Moebiusaze wskazaniem do obserwacji celem postawienia diagnozy autyzmu.Wyniki: Przedstawione zostały wyniki stosowanych metod fizjoterapeutycznych w leczeniusekwencji Moebiusa.Wniosek: Stosowanie terapii ma na celu stymulowanie opóźnionego rozwojupsychoruchowego dziecka oraz poprawę funkcjonowania w życiu codziennym poprzezkorygowanie dysfunkcji ustno-twarzowych.
Admission: Moebius sequence is a set of many congenital defects that require comprehensiveinterdisciplinary treatment. Complete facial nerve palsy has enormous consequences in theform of the loss of facial expression, sensory disorders and ankylosis of temporomandibularjoints. The disease causes numerous psychological problems hindering the functioning of thepatient in daily life. One of the neurodevelopmental disorders that cause a barrierto communication and behavioral difficulties is autism. Many theories concerningthe pathomechanism of autism cause the topic of the disorder to be controversial and stillintensively researched by scientists.Aim of the study: The aim of the study is to present physiotherapeutic treatment for a childwith Moebius syndrome.Material and methods: The dissertation is casuistic. In the first part of the article thereis a description of Moebius syndrome containing anatomy of the facial nerve, pathogenesis,course of disease and treatment options as well as the relationship between Moebius sequenceand the occurrence of autism. Subsequently have been described epidemiology,etiopathogenesis, diagnosis, symptoms and treatment for autism. The second part of thedissertation describes a case study of an 18-month-old girl suffering from Moebius syndromewith an indication for follow-up to diagnose autism.Results: The results of physiotherapeutic methods used in the treatment of Moebiussequences are presented.Conclusion: The use of therapy is aimed at stimulating the delayed psychomotordevelopment of the child and improving the functioning in everyday life by correctingoral-facial dysfunctions.