Tytuł pozycji:
Proud after victory, loyal after defeat - the relationship between sport team identification and selected psychological factors
This thesis is devoted to sport team identification, which is a phenomenon connected with social psychology, personality psychology and sport psychology. The main focus lies on the relationship between sport team identification and some selected psychological factors.The main objective of this study is an attempt to collect empirical data that let answer the question: Is there any relationship between sport team identification, psychological needs and self and team-image congruence? In order to examine this relationship, an empirical research was designed and conducted. It involved 126 sport fans completing The Adjective Check List by H.G. Gough and A.B. Heilbrun adapted by Z. Płużek, Sport Spectator Identification Scale by D. Wann and N. Branscombe translated into Polish by the author of the thesis and a measure of demographics and supported teams.The presented research confirmed that the level of sport team identification is connected with selected psychological needs as well as self and team-image congruence. A higher level of sport team identification positively correlates with achievement, exhibition and aggression need and has a negative relationship with abasement and deference need. Furthermore, the higher level of sport team identification, the greater congruence between self and team-image.
Niniejsza praca dotyczy identyfikacji kibiców z drużyną sportową – zjawiska z pogranicza psychologii społecznej, psychologii osobowości i psychologii sportu. W opracowaniu skoncentrowano się na problematyce czynników psychologicznych związanych z identyfikacją z zespołem sportowym.Głównym celem przygotowanego programu badawczego było zebranie danych umożliwiających udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy struktura potrzeb kibiców oraz spójność obrazu siebie i obrazu drużyny pozostają w związku z poziomem identyfikacji kibiców z drużyną sportową? Znalezienie odpowiedzi było możliwe dzięki przeprowadzeniu badań empirycznych na grupie osób (N=126) określających siebie mianem kibiców sportowych. W badaniach wykorzystano Listę przymiotnikową ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna w adaptacji Z. Płużek, Skalę identyfikacji z drużyną sportową D. Wanna i N. Branscombe w tłumaczeniu własnym autorki pracy oraz ankietę, pozwalającą zebrać dane socjodemograficzne i informacje na temat wspieranej przez badanych drużyny. Przeprowadzone badania potwierdziły, że struktura potrzeb kibiców oraz spójność obrazu siebie i obrazu drużyny są związane z poziomem identyfikacji z drużyną sportową. Osoby silniej identyfikujące się z drużyną przejawiają istotnie wyższe – w porównaniu do osób o niskim poziomie identyfikacji – nasilenie potrzeby osiągnięć, eksponowania siebie i agresji oraz istotnie niższe nasilenie potrzeb poniżania siebie i uległości. Ponadto charakteryzują się większą niż osoby o niskim poziomie identyfikacji z zespołem spójnością obrazu siebie i obrazu drużyny.