Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Artystyczne sposoby obrazowania rozpadu Jugosławii na przykładzie fragmentu reportażu literackiego Andrzeja Stasiuka Jadąc do Babadag oraz fragmentu reportażu fotograficznego Sebastião Salgado Migrations: Humanity in Transition

Tytuł:
Artystyczne sposoby obrazowania rozpadu Jugosławii na przykładzie fragmentu reportażu literackiego Andrzeja Stasiuka Jadąc do Babadag oraz fragmentu reportażu fotograficznego Sebastião Salgado Migrations: Humanity in Transition
Artistic ways of presenting the Yugoslaw Wars on the basis of Andrzej Stasiuks "Jadąc do Babadag" and photoreportage "Migration:Humanity in Transition" by Sebastião Salgado
Autorzy:
Wabik, Aleksandra
Słowa kluczowe:
Andrzej Stasiuk; Sebastião Salgado; reportage; photoreportage; Yugoslavia; the Yugoslaw Wars; Jadąc do Babadag; Migrations: Humanity in Transition
Andrzej Stasiuk; Sebastião Salgado; reportaż literacki; reportaż fotograficzny; Jugosławia; rozpad Jugosławii; Jadąc do Babadag; Migrations: Humanity in Transition
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca opiera się na zestawieniu reportażu literackiego z fotograficznym oraz na wskazaniu cech wspólnych obu sposobów obrazowania rozpadu Jugosławii. Andrzej Stasiuk w rozdziale Kraj w którym rozpoczęła się wojna opisywał wrażenia, jakie wywołała na nim Słowenia już po zakończeniu konfliktu. Autor próbował doszukać się w idealnym i prawie nierzeczywistym krajobrazie tego kraju oznak tragedii i śmierci powołując się na bałkańskich filozofów, przy jednoczesnym luźnym traktowaniu historii wojny. Sebastião Salgado był obecny w samym centrum wydarzeń na terenach obecnej Chorwacji. W swoich fotografiach w socjologiczny sposób starał się ukazać historię jednostki będącej przedstawicielem całego represjonowanego narodu Serbów. Celem obu reportażystów było ukazanie nieprawdopodobieństwa wojny na Bałkanach, dla Stasiuka krainy będącej synonimem Słowiańskości, dla Salgado terenów nieodbiegających standardem życia od wielkich państw Europy.

The bachelor is based on comparison of literary reportage and photoreportage and it investigates common ways of presenting the Yugoslavian dissolution. Andrzej Stasiuk in the chapter titled Kraj w którym rozpoczęła się wojna described his impressions of Slovenia after the conflict. The author tried to show the signs of tragedy and death in an ideal and almost unrealistic landscape of this country. Stasiuk quoted Balkan philosophers and simultaneously the history was not approached in the serious manner. On the other hand, the photographer, Sebastião Salgado was in the very centre of that conflict on today's territories of Croatia. In the photographs, the reporter tried to show the history of an individual from the sociological perspective. In the photoreportage this individual serves as a representative of the entire oppressed Serbian nation. Both reporters shared the opinion that the war in the Balkans was rather improbable; for Stasiuk Slovenia was the embodiment of Slavness and for Salgado the discrepancy in the quality of life between Croatia and big European countries was non-existent.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies