Tytuł pozycji:
Aspekty prawne stosowania reklamy porównawczej w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawa Unii Europejskiej
In this paper author attempts to describe legal aspects of comparative advertising, including comparison with offer and competitor. The parallel of the products’ advantages coming from various producers allows to stress the primacy of the offer among others, and is also crucial source of information for customers. According to the essay the comparative advertising seems to be an effective and efficient way to promote. The legal aspects of the comparative advertising had been regulated in the Act on Combating Unfair Competition and European Union law. The main purpose of this paper is to analyze complexity of all these regulations and the main issue, which is the process of implementation. The author’s theory is based on European Court of Justice and polish courts’ judicature. The goal is also to answer the key question – when the comparative advert is an act of unfair competition and when it can successfully be considered a legitimate form of marketing activity.
Przedmiotem niniejszego opracowania jest studium prawne reklamy porównawczej, będącej przekazem zawierającym odniesienie komparatywne do oferty lub osoby konkurenta. Zestawienie zalet produktów, pochodzących od różnych przedsiębiorców, umożliwia obrazowe wyeksponowanie wyższości własnej oferty nad ofertą konkurencyjną oraz może stanowić cenne źródło informacji dla konsumentów. Zatem reklama komparatywna sprawia wrażenie efektownej, a zarazem efektywnej formy promowania się przez przedsiębiorcę, która powinna być powszechnie stosowana w praktyce. Wymogi względem stosowania reklamy porównawczej zostały uregulowane odpowiednio na poziomie prawa wspólnotowego oraz na gruncie polskiej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Celem niniejszego opracowania jest dokonanie kompleksowej analizy wskazanych regulacji, ze szczególnym uwzględnieniem omówienia przesłanek, których realizacja decyduje o dopuszczalności reklamy komparatywnej.Autor niniejszej pracy opiera swój wywód w ogromnej mierze na bogatym dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE oraz sądów krajowych, niezastąpionym przy interpretacji wymogów dopuszczalnego porównania reklamowego. Przeprowadzona analiza docelowo prowadzi do odpowiedzi na pytanie, kiedy reklama komparatywna stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a kiedy z powodzeniem może uchodzić za legalną formę działalności marketingowej.