Tytuł pozycji:
Relacje rówieśnicze adolescentów jedynaków - uczniowie szkół podstawowych
The subject of my work is peer relations of one children from primary school. The work is theoretical and empirical and consists of four chapters. In the theoretical part, I focused on family issues, how the family functions with one child. Next, I introduced the topic of adolescence, the ways of social functioning of only children in this period and reviewed current research. I also presented the methods, technique and research tools chosen by me to my research.I have also characterized the research area and the group. In the empirical part, I tried to analyze all collected data through the Questionnaire "I am to the Class" ,"Class towards me" by Elżbieta Zwierzyńska, Andrzej Matuszewski and the author's Questionnaire for teachers. The aim of the study was to obtain answers to the research questions posed concerning opinions on social competences and peer relations of adolescents of only children and their teachers.Based on the results of my own research, I observed that the only child adolescence assess their social competences as well as the level of peer relationships on an average level. On the other hand, teachers rate them as high.
Tematem mojej pracy są relacje rówieśnicze adolescentów jedynaków ze szkół podstawowych. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z 4 rozdziałów. W części teoretycznej skupiłam się na problematyce rodzinnej, sposobie funkcjonowania rodziny z jednym dzieckiem. Następnie przybliżyłam tematykę adolescencji, sposoby funkcjonowania społecznego jedynaków w tym okresie oraz dokonałam przeglądu zrealizowanych już na tym polu badań. Przedstawiłam także wybrane przeze mnie metody, technikę i narzędzia badawcze. Scharakteryzowałam teren badań i grupę badawczą. W części empirycznej starałam się przeanalizować wszystkie dane zebrane za pośrednictwem Kwestionariusza ,,Ja wobec Klasy” i ,,Klasa wobec mnie” autorstwa Elżbiety Zwierzyńskiej, Andrzeja Matuszewskiego oraz autorskiego Kwestionariusza ankiety dla nauczycieli. Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na postawione pytania badawcze dotyczące opinii na temat kompetencji społecznych oraz relacji rówieśniczych adolescentów jedynaków, a także ich nauczycieli. Na podstawie wyników badań własnych mogę powiedzieć, że jedynacy oceniają swoje kompetencje społeczne, jak i poziom relacji rówieśniczych na przeciętnym poziomie. Natomiast nauczyciele oceniają je jako wysokie.