Tytuł pozycji:
Obraz kobiecości w sztukach Tramwaj zwany pożądaniem i Kotka na gorącym blaszanym dachu Tennessee Williamsa
- Tytuł:
-
Obraz kobiecości w sztukach Tramwaj zwany pożądaniem i Kotka na gorącym blaszanym dachu Tennessee Williamsa
The representation of femininity in Tennessee Williams A Streetcar Named Desire and Cat on a Hot Tin Roof
- Autorzy:
-
Limanówka, Marika
- Słowa kluczowe:
-
A Steetcar Named Desire, Cat on a Hot Tin Roof, Tennessee Williams, femininity, feminism, patriarchy, American South
Tramwaj zwany pożądaniem, Kotka na gorącym blaszanym dachu, Tennessee Williams, feminizm, kobiecość, patriarchalizm, Amerykańskie Południe
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis develops and examines the depiction of the female characters in Tennessee Williams’A Streetcar Named Desire and Cat on a Hot Tin Roof. Five women, namely Stella Kowalski and Blanche DuBois from A Streetcar Named Desire and Maggie the Cat, Mae Pollitt and Big Mama from Cat on a Hot Tin Roof are analysed to prove that they are the victims of the 1950s patriarchal society. Their behaviour, ideas, as well as life choices are analysed from the feminist perspective, with the main focus on the restrictions that the Southern society put upon these characters. The thesis also discusses the problem of double standards, stereotypes and men’s dominance over women. Thus, Stella Kowalski is presented as a woman who is married to the brutish and dominant husband, and who accepts his aggressive behaviour. Nevertheless, her pregnancy and lack of financial independence make her a victim of the male-dominant society. Her sister Blanche initially makes an impression of a more emancipated woman who does not accept her villainous brother-in-law and who tries to convince her sister to leave him. Moreover, it is underlined that she is a promiscuous woman and such an attitude was perceived as very controversial or inaccurate. Due to social ostracism she has lost her job and believes that her only chance for a better life is marriage. All these, as well as the fact that she is raped by Stanley make her a victim and an oppressed woman. Similarly, Maggie the Cat, the seemingly liberal and rebellious woman is also presented as a sufferer of the patriarchal society. She engages in a rush towards Big Daddy’s inheritance and is desperate to produce a potential heir because she knows that it is her chance for the sufficient life. The two other female characters, Mae and Big Mama Pollitt are the typical women of the 1950’s South who have sacrificed their lives for the sake of the family and who have adjusted and accepted the restrictions of the male-dominant society.
Powyższa praca opisuje kobiece bohaterki dwóch sztuk Tennessee Williamsa, Tramwaj zwany pożądaniem i Kotka na gorącym blaszanym dachu. Głównej analizie zostało poddanych pięć kobiet: Stella Kowalski i Blanche DuBois oraz Maggie the Cat, Mae i Big Mama. Głównymi czynnikami w ocenie bohaterek jest wpływ społeczeństwa amerykańskiego Południa w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku, natomiast tezą przewodnią powyższego tematu jest ukazanie bohaterek jako ofiar. Stella Kowalski, która wyszła za mąż za despotycznego Stanleya pokornie akceptuje jego agresywne zachowanie; jednak jej życiowa sytuacja jest trudna, ponieważ nie jest niezależna finansowo oraz spodziewa się dziecka, przez co staje się łatwą ofiarą autorytatywnego męża. Jej siostra Blanche jest przedstawiona jako kobieta bardziej wyzwolona, która krytykuje swoją siostrę za jej pasywność i akceptację niewłaściwego zachowania męża. Co więcej, była zaangażowana w wiele przelotnych romansów, co w ówczesnych latach było uważane za niestosowne, oraz stanowiło źródło kontrowersji i napiętnowania kobiet. Z tego powodu Blanche traci posadę nauczycielki, a swoją jedyną szansę na lepsze życie widzi w odpowiednim małżeństwie. Główna bohaterka Kotki na gorącym blaszanym dachu, Maggie początkowo sprawia wrażenie kobiety o nowoczesnych i feministycznych poglądach, jednak z czasem okazuje się, że jej celem jest walka o spadek po ojcu swego męża oraz zapewnienie potomka, który pomógłby jej w jego osiągnięciu. Maggie dostosowuje się do norm patriarchalnego systemu, w którym głównym zadaniem kobiet jest urodzenie potomka i opieka domem. Dwie pozostałe bohaterki, Mae oraz Big Mama są ukazane jako stereotypowe kobiety z Południa w latach pięćdziesiątych, które poświęciły całe swoje życie oraz swoją niezależność dla rodziny. Obydwie przyjęły pozycję akceptacji wobec podwójnych standardów, braku niezależności oraz roli przypisanej ówczesnym kobietom, stając się jednocześnie ofiarami patriarchalizmu.