Tytuł pozycji:
Association of innovative climate and creativity with passion and engagement - comparison of public and non-public school teachers
- Tytuł:
-
Association of innovative climate and creativity with passion and engagement - comparison of public and non-public school teachers
Związek innowacyjnego klimatu i kreatywności z pasją i zaangażowaniem - porównanie nauczycieli szkół publicznych i niepublicznych
- Autorzy:
-
Oporek, Agnieszka
- Słowa kluczowe:
-
model wymagania-zasoby pracy, innowacyjny klimat, kreatywność, pasja, zaangażowanie, nauczyciele
The Job Demands-Resources Model, innovative climate, creativiti, passion, engagement, teachers
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this study, a group of 193 primary school teachers was studied. The results were analyzed taking into account the type of institution: public or non-public. Based on the Job Demands-Resources model and the suggestions of the previous studies’ authors, the own model was constructed. It describes the relationship of innovative climate and creativity with passion and work engagement. The hypotheses assumed a higher level of variables tested in non-public schools. The positive and independent from the type of school correlations were expected. The statistical analysis was carried out with the chi-square, t-student tests and the Pearson's r. A higher level of the analyzed variables in public institutions was found. Not all relationships were confirmed, nevertheless, a positive correlation of work engagement with innovative climate and creativity as well as innovative climate and passion has been demonstrated. The strength of existing correlations was greater in non-public schools.
W niniejszej pracy badano grupę 193 nauczycieli szkoły podstawowej. Analizowano wyniki uwzględniając typ placówki: publiczny lub niepubliczny. W oparciu o założenia teoretyczne modelu Wymagania-Zasoby Pracy oraz sugestie autorów poprzednich badań skonstruowano model własny. Opisuje on związek innowacyjnego klimatu i kreatywności z pasją i zaangażowaniem w pracę. Postawione hipotezy zakładały wyższy poziom badanych zmiennych w szkołach niepublicznych. Oczekiwano, że zachodzące miedzy nimi korelacje będą dodatnie, a siła korelacji będzie niezależna od typu szkoły. Analizę statystyczną przeprowadzono testem chi kwadrat i t-studenta oraz sprawdzono korelacje między zmiennymi posługując się r Pearsona. Na podstawie otrzymanych wyników stwierdzono, przeciwnie do przypuszczeń, wyższy poziom analizowanych zmiennych w placówkach publicznych. Nie potwierdzono wszystkich związków zakładanych w testowanym modelu. Niemniej wykazano dodatnią korelację zaangażowania w pracę z innowacyjnym klimatem i kreatywnością oraz innowacyjnego klimatu i pasji. Siła istniejących korelacji była większa w szkołach niepublicznych w porównaniu do szkół publicznych.