Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Between reactance and cognitive dissonance- childs reaction to a forbidden object depending on the message used.

Tytuł:
Between reactance and cognitive dissonance- childs reaction to a forbidden object depending on the message used.
Pomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu.
Autorzy:
Dytko, Agnieszka
Słowa kluczowe:
reactance, cognitive dissonance, forbidden fruit, conformity, scarcity, developmental psychology, attractiveness
reaktancja, dysonans poznawczy, zakazany owoc, konformizm, reguła niedostępności, psychologia rozwojowa, atrakcyjność
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszego badania było sprawdzenie dziecięcej reakcji za zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 32 dzieci w jednym z krakowskich przedszkoli. Wszystkie biorące udział w badaniu dzieci osiągnęły 4. rok życia do 5,5 lat. Dzieciom przedstawione zostało 5 zabawek, które miały one ocenić w skali pięciostopniowej w zależności od tego, które najbardziej im się podobało. Następnie dzieci mogły bawić się wszystkimi z wyjątkiem trzeciej z kolei wytypowanej przez siebie zabawki (najbardziej neutralnej) po komunikacie badacza: a) pobaw się innymi zabawkami ponieważ ta jest zepsuta b) możesz pobawić się wszystkimi zabawkami oprócz tej (trzeciej). Tą nie możesz się bawić. Grupa kontrola nie usłyszała żadnego komunikatu i mogła bawić się wszystkimi przedmiotami. Po około 3-minutowej manipulacji zabawkami dziecko proszone było o ponowną ocenę atrakcyjności zabawek. Zaobserwowano obniżenie ocenianej atrakcyjności po zastosowaniu komunikatu dotyczącego zepsutej zabawki. Na brak wzrostu oceny atrakcyjności w sytuacji zakazu wpływ mogła mieć mało liczna grupa badawcza.

The aim of the study was to test child’s reaction depending on a statement related to a forbidden object. The experiment was conducted on 32 children, who achieved 4 years till the age of 5,5. Children were shown five different toys, which they were asked to grade from 1-5, depending on which one they liked the most, where first meant the most attractive and 5 the least. Then they could play with all the toys except the third rated toy (the most neutral) explained by two different statements a) you can play with all the toys except this one because it is broken b) you can play with all the toys except this (third) one. You cannot play with this toy. The control group did not hear any statement so they could play with all the toys. After 3-minutes manipulation children rated their preferences once again. The results showed decrease in assessed attractiveness when “broken” statement was used. Reactance could not have been proved because of the low number of participants.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies