Tytuł pozycji:
Epitafium arcybiskupa Wacława Hieronima Sierakowskiego
This Bachelor's dissertation is devoted to the epitaph of Archbishop Wacław Hieronim Sierakowski. Epitaph founded in 1781 is located in the vestibule of the Chapel of Our Lady of the Rosary, in the church of Holy Trinity in Krakow. There was no separate monograph devoted to him yet, only a few sentences were devoted to him in books describing Polish monuments. The purpose of this work was to clarify the disputable issues regarding this monumnet, based on archival documentation and inscriptions on the epitaph. It shows the history of the monument and its original appearance. The next part is the analysis and comparison of the epitaph form. The short history of the obelisk motif in Polish sepulchral art was also brought to a closer look. The epitaph of Archbishop Sierakowski was compared with other works that could have influenced its form. Analyzed issues are related to the factory in which the work was created and the material from which it was made. In this BA thesis shows the amount of factors that influenced the appearance of the epitaph of Archbishop Sierakowski . These factors significantly influenced today's reception of this monument.
Niniejsza praca poświęcona została epitafium arcybiskupa Wacława Hieronima Sierakowskiego. Wystawione w 1781 roku epitafium, znajdujące się w przedsionku kaplicy Matki Boskiej Różańcowej, w kościele św. Trójcy w Krakowie. Nie poświęcono mu wcześniej osobnej monografii, pojawiły się jedynie drobne wzmianki na jego temat w publikacjach ogólnie opisujących polskie zabytki. Celem tej pracy było wyjaśnienie na podstawie dokumentacji archiwalnych i inskrypcji znajdującej się na płycie, kwestii spornych przytoczonych w stanie badań, ukazanie historii i pierwotnego wyglądu płyty. Analizie poddana została forma płyty. W kolej części pracy przybliżona została krótka historia motywu obelisku w polskiej sztuce sepulkralnej. Epitafium arcybiskupa Sierakowskiego porównane zostało z innymi dziełami, które mogły mieć wpływ na jego formę. Przeanalizowane zostały w pracy kwestie związane z fabryką, w której powstało dzieło oraz materiałem z jakiego zostało wykonane. Praca ta wskazuje również mnogości czynników mających wpływ na wygląd epitafium arcybiskupa Sierakowskiego, oraz wskazuje na fakt jak znacząco wpływają one na dzisiejszy odbiór tego dzieła.