Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The sense of regional identity of young Silesians

Research on the sense of identity is extremely important and interesting. In the world of existence of many cultures, which often permeate each other, people have the opportunity not only to learn about foreign traditions, but also to draw knowledge and experience from other nations, minorities or groups with different views. By this interdependence, it is possible to see the differences between them. People have the ability to discover the distinctive features of the local group they come from, note the differences in behaviors, traditions, language habits, attire or characteristic cuisine. Only by observing these variances, it is possible to distinguish the features of a given community, which can become an inspiration to return to the roots and learn about the regional traditions of the native territory.Nowadays, when people mainly strive to improve their financial situation, they display consumerism, and states closely cooperating with each other become very similar in terms of cultural dimensions - a separate identity can be lost. Personal observation shows that the momentum for achieving success overpowers local values, and people often forget about their region of origin. While older people have shaped their moral backbone without forgetting their regional identity, it may arouse reflection among young people. This research work was created to confirm our own assumptions about the slow disappearance of the regional identity of young Silesians, and to find out what are the main carriers of the local tradition of the respondents. The main assumption is one and strictly depends on the age of the respondents and their answers regarding knowledge of the tradition, culture and the silesian dialect, but there are many side hypotheses. It is equally important to check what young people think about globalization and Europeanisation; do they say that the school provides them with sufficient knowledge about the region of origin and that they have proposals for better promotion of the Silesian tradition.This work consists of three chapters. The first one presents the basic definitions of identity and its construction, the distinction of types of identities and their components. It also contains a brief description of current activities promoting the Silesian identity, as well as a brief information about the history of Silesia, its traditions, dialects and culture. In the next chapter, previous studies on self-identification of Silesian youth with their region of origin were quoted, as a starting point to construct hypotheses of later own research, which apart from a careful analysis of a small number of respondents also contain interesting correlations of data included in the survey questionnaires along with other responses. The assumption about insufficient regional education in schools was also examined. Consequently, the youth starts lacking the basic knowledge about the territory they come from and their sense of regional identity becomes gradually weaker. This may therefore affect their children.The following work can become not only the starting point for later research and analysis. Its task is also a manifestation of raising all the Silesians responsibility for the future fate of their region, its culture of tradition and the dialect, which distinguishes Silesia not only in the Polish but also international arena.

Badania dotyczące poczucia tożsamości są niezwykle ważne i interesujące. W świecie istnienia wielu kultur, które często przenikają się ze sobą, ludzie mają możliwość nie tylko na poznanie obcych im tradycji, ale również na czerpanie wiedzy i doświadczenia od innych nacji, mniejszości bądź grup o odmiennych poglądach. Przez tą współzależność możliwe jest dostrzeżenie różnic między nimi. Ludzie są w stanie odkryć cechy wyróżniające grupę lokalną z której pochodzą, zauważyć różnice w zachowaniu, tradycjach, zwyczajach językowych, stroju czy charakterystycznej kuchni. Dopiero poprzez zaobserwowanie inności jest możliwe wyodrębnienie cech danej społeczności, co może stać się inspiracją do powrotu do korzeni i poznania tradycji regionalnej rodzimego terytorium.W dzisiejszych czasach, kiedy to ludzie dążą w głównej mierze do poprawy swojej sytuacji materialnej, przejawiają konsumpcjonizm, a państwa ściśle ze sobą współpracując stają się do siebie bardzo podobne pod względem wymiarów kulturowych - odrębna tożsamość może się zatracać. Z osobistych obserwacji wynika, iż pęd za osiągnięciem sukcesu przysłania wartości lokalne, a ludzie często zapominają o swoim regionie pochodzenia. O ile osoby starsze ukształtowały swój kręgosłup moralny nie zapominając o swojej tożsamości regionalnej, o tyle wśród młodych osób może budzić to zastanowienie. Niniejsza praca badawcza została stworzona bowiem by potwierdzić własne podejrzenia o powolnym zanikaniu tożsamości regionalnej młodych Ślązaków, a także by przekonać się jakie są główne nośniki tradycji lokalnej osób ankietowanych. Założenie główne jest jedno i ściśle zależy ono od wieku respondentów oraz udzielanych przez nich odpowiedzi dotyczących znajomości tradycji, kultury i gwary Śląska, jednak pobocznych hipotez badawczych jest wiele. Istotne jest również sprawdzenie, co młodzi ludzie sądzą o globalizacji i europeizacji; czy twierdzą, że szkoła przekazuje im wystarczającą wiedzę o regionie pochodzenia oraz jakie mają propozycje na lepsze propagowanie tradycji śląskiej.Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy przedstawia podstawowe definicje z zakresu tożsamości i jej budowania, rozróżnienie rodzajów tożsamości i ich składowych. Zwiera również krótki opis aktualnych działań propagujących tożsamość śląską, a także streszczone informacje na temat dziejów Śląska, jego tradycji, gwary i kultury. W kolejnym rozdziale zostały przytoczone wcześniejsze badania dotyczące autoidentyfikacji śląskiej młodzieży z ich regionem pochodzenia, będące punktem wyjścia do skonstruowania hipotez późniejszych badań własnych, które poza dokładną analizą niewielkiej liczby respondentów zawierają również ciekawe korelacje danych umieszczonych w metryczkach kwestionariuszy badawczych wraz z pozostałymi odpowiedziami. Zbadane zostało także założenie mówiące o niewystarczającej edukacji regionalnej w szkołach. Przyczyną czego może być zatracanie się wśród młodzieży nie tylko podstawowej wiedzy na temat terytorium, z którego pochodzą, ale również utrata poczucia więzi ze Śląskiem osób młodych, a następnie ich dzieci. Poniższa praca może stać się nie tylko punktem wyjścia późniejszych badań i analiz. Jej zadaniem jest także manifestacja o wzbudzenie wśród wszystkich Ślązaków odpowiedzialności za przyszłe losy ich regionu, jego kultury tradycji i gwary, która wyróżnia Śląsk nie tylko na arenie Polski, ale również międzynarodowej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies