Tytuł pozycji:
Professional burnout of teachers in terms of temper and psychosocial working conditions.
Nauczyciele, podobnie jak inne zawody użyteczności publicznej, są grupą na którą społeczeństwo świadomie bądź nie wywiera ogromną presję. Pracownicy oświaty odgrywają bardzo ważną rolę w życiu społecznym, to oni wraz z rodzicami kształtują charaktery młodzieży i to właśnie na nich spoczywa odpowiedzialność za to jakie uczniowie odnoszą sukcesy, bądź też porażki. Dawniej nauczyciel był często kimś w rodzaju mistrza lub wychowawcy, natomiast w dzisiejszych czasach uczniowie darzą coraz mniejszym szacunkiem i zaufaniem swoich dydaktyków, co często rodzi wiele problemów natury wychowawczej w szkołach.Zważywszy na coraz większe niedofinansowanie resortu oświaty, coraz liczniejsze klasy oraz nieustanne zmiany w zakresie podstawy programowej niezwykle istotne w tym kontekście staje się zagadnienie wypalenia zawodowego wśród nauczycieli.Biorąc pod uwagę wagę problemu wypalenia zawodowego w szkolnictwie oraz stosunkowo mało badań przeprowadzonych o tej tematyce w naszym kraju, w swojej pracy postaram odpowiedzieć na kilka istotnych pytań, między innymi: Czy wypalenia zawodowe związane jest z temperamentem? Jakie cechy psychospołeczne pracy chronią nauczycieli przed wypaleniem zawodowym? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc w przyszłości lepiej przystosować miejsca praca oraz chronić pracowników oświaty przed tym zjawiskiem.Do przeprowadzenia bada użyte zostały: Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego MBI autorstwa Ch. Maslach, Kwestionariusz Temperamentu PTS autorstwa J. Strelaua i B. Zawadzkiego oraz Kwestionariusz Psychospołeczne Warunki Pracy R. Cieślaka i M. Widerszal-Bazyl.
Teachers just as other occupations of public utility are a professional group on which the society both consciously or unconsciouslyexerts enormous pressure. Employees of education play a crucial role in the society life as along with the parents they structure the characters of the youth and it is them who are responsible for what their students are able to succeed or when they fail. Formerly, teacher was considered to be in the nature of a master or an educator. Nowadays, students are having less and less respect and trust in regard of their teachers what frequently contributes to many discipline problems within schools.Given the fact that the Ministry of Education is significantly underfunded, more and more multitudinous classes as well as constant changes in the scope of core curriculumleads to the issue of professional burnout within the group of teachers that turns out to be an extremely salient in this context.Given the importance of professional burnout in terms of education as well as relatively few studies conducted on this subject matter, in this thesis I will answer several crucial questions i.a.: Is the phenomenon of professional burnout associated with temper? What psychosocial attributes protect teacher from professional burnout? Answers to these questions may profit in the future by means of adjusting workplaces as well as protecting employees of education from such a phenomenon.In order to conduct the studt tere have been used: The Maslach Burnout Inventory questionnaire by Ch. Maslach, Pavlovian Temperamental Survey by J. Strelau and B. Zawadzki, Psychosocial Working Conditions Questionnaire by R. Cieślak and M. Widerszal-Bazyl.