Tytuł pozycji:
Psychosocial functioning of a child in a situation of divorce of parents
This work presents the problems of the psychosocial functioning of a child who experiences / has experienced a divorce of parents. The main goal is to systematize knowledge on this subject and to identify possible forms of support for children in a divorce situation. Starting point of the considerations was to show the family as a young man's development environment. Next, the specificity of divorce in contemporary times is presented: terminological explanations, causes and effects of spouses' breaks. The last part of the work describes the ways in which a child can experience divorce of parents, especially the impact of this situation on the relationship of a young person with parents and peers, and on his psychosocial functioning. Possible activities that the pedagogue can take to support the child are also presented.
Niniejsza praca przedstawia problematykę funkcjonowania psychospołecznego dziecka, które doświadcza/doświadczyło rozwodu rodziców. Głównym celem jest usystematyzowanie wiedzy na ten temat oraz wskazanie możliwych form wsparcia dla dzieci w sytuacji rozwodu. Punktem wyjścia dla rozważań stało się ukazanie rodziny jako środowiska rozwoju młodego człowieka. Następnie przedstawiona została specyfika rozwodu w czasach współczesnych: wyjaśnienia terminologiczne, przyczyny i skutki rozstań małżonków. Ostatnia część pracy opisuje sposoby doświadczania przez dziecko rozwodu rodziców, szczególnie oddziaływania tej sytuacji na relacje młodego człowieka z rodzicami i rówieśnikami oraz na jego funkcjonowanie psychospołeczne. Zaprezentowane zostały również możliwe działania, jakie może podjąć pedagog w celu wsparcia dziecka.