Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Marzenia senne w okresie późnej adolescencji. Wybrane zagadnienia

Tytuł:
Marzenia senne w okresie późnej adolescencji. Wybrane zagadnienia
Dreams in late adolescence. Selected problems.
Autorzy:
Fryt, Aleksandra
Słowa kluczowe:
dreams, adolescents, features and content of dreams, remembering, sharing dreams, attitude towards dreams
marzenia senne, adolescenci, cechy i treść marzeń sennych, zapamiętywanie, dzielenie się snami, postawy wobec snów
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem badania było poszerzenie wiedzy na temat marzeń sennych adolescentów. Analizowano cechy i treść marzeń sennych, umiejętność ich zapamiętywania, dzielenie się snami oraz postawy wobec snów. Ponadto, poszukiwano zależności między postawami wobec marzeń sennych, a subiektywnym wskaźnikiem ich zapamiętywania. W literaturze przedmiotu postulowano o istnieniu podobieństwa snów adolescentów, do snów osób dorosłych. W badaniu wzięło udział 136 uczniów liceów ogólnokształcących, w wieku od 15 do 19 roku życia. Użyto trzech narzędzi samoopisowych: 1) Skala Zapamiętywania Snów (SZS) M. Hołdy, 2) Skala Postaw wobec Marzeń Sennych (SPMS) M. Hołdy, 3) Kwestionariusz Marzeń Sennych (KMS) własnego autorstwa. Dodatkowo, w ostatnim pytaniu KMS badani byli proszeni o opisanie jednego lub większej ilości snów. Wyniki badań wskazują na występowanie różnic indywidualnych oraz międzygrupowych względem konkretnych zagadnień marzeń sennych. Ponadto, zauważa się zależność między specyficznymi zmianami rozwojowymi okresu późnej adolescencji, a zagadnieniami takimi jak: treść marzeń sennych, zapamiętywanie marzeń sennych, dzielenie się snami.

The subject of the study was to broaden the knowledge about the dreams of adolescents. The study analyzed: the features and the dreams’ content, the ability to memorize them, sharing dreams and attitudes. The literature on the subject postulated the existence of the similarity of adolescent dreams, to the dreams of adults. The sample consisted of 136 participants, high school students ages 15 - 19. Three questioners were used: 1) Skala Zapamiętywania Snów (SZS) by M. Hołda, 2) Skala Postaw wobec Marzeń Sennych (SPMS) by M. Hołda, 3) Kwestionariusz Marzeń Sennych (KMS) by own. Moreover, subjects were asked to describe one or more dreams. The results of the research indicate the existence of individual and intergroup differences in relation to specific issues of dreams. In addition, there is a relationship between specific developmental changes in the late adolescence and issues such as the content of dreams, memorizing dreams, sharing dreams.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies