Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Preferencje nauczycieli i uczniów w zakresie korekcji błędów językowych w krótkich wypowiedziach ustnych na lekcjach języka angielskiego

Tytuł:
Preferencje nauczycieli i uczniów w zakresie korekcji błędów językowych w krótkich wypowiedziach ustnych na lekcjach języka angielskiego
Teachers' and learners' preferences concerning error correction in short speaking activities in the English language classroom
Autorzy:
Maciak, Karolina
Słowa kluczowe:
oral error correction, error correction techniques, short speaking activities, preferences for oral error correction
ustna poprawa błędów, techniki poprawiania błędów, krótkie wypowiedzi ustne, preferencje w zakresie poprawy błędów językowych
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Błędy wydają się być nieodłączną i naturalną częścią procesu nauki języka obcego. W literaturze znane są różne definicje zarówno błędów, jak i ich kategorii. Ponadto, istnieje szeroki wachlarz nurtów specjalizujących się w nauczaniu języka, a każdy z nich reprezentuje inne podejście do pomyłek językowych. Co więcej, jest również duża różnorodność technik, które mogą być użyte podczas ustnej poprawy uczniów. Niniejsza praca magisterska skupia się na sposobie postrzegania błędów przez nauczycieli i uczniów, ich preferencjach oraz postawie wobec otrzymywanych informacji zwrotnych podczas krótkich wypowiedzi ustnych. Część teoretyczna pracy analizuje naturę błędu, sposoby poprawy oraz jego różne kategorii. Część praktyczna przedstawia i omawia wyniki badania, które miało na celu znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są preferencje nauczycieli co do ustnej poprawy błędów? Jakie są preferencje uczniów podczas ustnej poprawy błędów? Czy techniki stosowane przez nauczycieli wzmacniają motywację uczniów by a) uczestniczyć w klasowych ćwiczeniach b) uczyć się języka angielskiego? W celu triangulacji pozyskiwania potrzebnych danych zostały użyte następujące narzędzia badawcze: arkusze obserwacji lekcji, kwestionariusze dla uczniów oraz wywiady z nauczycielami. Wyżej wymienione badanie zostało przeprowadzone pośród polskich uczniów i nauczycieli ze szkoły średniej. Uzyskane wyniki wykazały, że ogólnie rzecz biorąc preferencje uczniów i nauczycieli pokrywają się, jednakże używane przez nauczycieli techniki poprawiania błędów wydają się być ograniczone. Co więcej, uczniowie wykazują dużą świadomość potrzeby i konieczności poprawiania błędów. Odpowiedzi młodzieży sugerują również, że otrzymywanie informacji o pojawiających się błędach w żadnym stopniu nie obniża ich motywacji do nauki języka obcego.

Errors seem to be an inseparable and natural part of learning a foreign language. There are different definitions of an error and its categories. What is more, various pedagogical trends in language learning recommend different approaches to error treatment. Finally, there is a wide variety of techniques that can be used by teachers while providing learners with oral corrective feedback. This MA thesis focuses on the teachers’ and learners’ perceptions of oral error correction and the attitudes towards corrective feedback received while performing short speaking activities. The theoretical part of the thesis scrutinizes the nature of error, corrective feedback, and various categories of oral error correction. The empirical part of the dissertation presents and analyzes the results of the research that aimed to obtain the answers to the following questions: What are the teachers’ preferences for oral error correction? What are the learners’ preferences for oral error correction? Do the techniques used by the teachers enhance the students’ motivation to a) participate in classroom activities? b) learn English in general? In order to triangulate the data collection there were three research instruments used, namely lesson observation sheets, students’ questionnaires, and interviews with the teachers. The study was administered among the Polish high school students and teachers. The results of the research showed that in general the students’ and the teachers’ preferences correspond with each other; however, the techniques used by the teachers seem to be limited. Moreover, the students are aware that error correction is necessary and important in second language learning, and corrective feedback does not contribute to the loss of motivation in mastering a foreign tongue.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies